پوتین به نخست‌وزیری رضایت داد

گروه بین‌الملل- ولادمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه که آخرین ماه‌های مسوولیت خود را پشت‌سر می‌گذارد، در جدیدترین سخنرانی خود اعلام آمادگی کرد تا پس از پایان دوره تصدی خود در کاخ کرملین، حیات سیاسی خود را به عنوان نخست‌وزیر روسیه ادامه دهد.

او که در کنگره سراسری حزب روسیه متحد سخن می‌گفت هدفش را خدمت به کشور مردم روسیه عنوان کرد و افزود: من آماده‌ام تا به عنوان نخست‌وزیر در صورت پیروزی دیمیتری مدودف در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری انجام وظیفه کنم. این اعلام صریح ولادمیر پوتین به چند ماه گمانه‌زنی در خصوص آینده سیاسی رییس‌جمهوری مقتدر روسیه پایان داد.

براساس قانون اساسی هر فرد تنها دو دوره متوالی می‌تواند به عنوان نامزد وارد رقابت‌های انتخاباتی شود. پیش از این تحلیل‌گران این‌گونه اشاره می‌کردند که به احتمال فراوان ولادمیر پوتین از طریق روسیه قانون اساسی را اصلاح کرده و راه را برای سومین حضور خود در عرصه رقابت‌های انتخاباتی هموار خواهد کرد، اما اعلام جدید ولادمیر پوتین به تمامی این گمانه‌زنی‌ها پایان داد، تنها پیش‌بینی درست این بود که ولادمیر پوتین قصد ندارد به این سرعت با صحنه سیاسی روسیه وداع کند.

پیش‌بینی می‌شود نخست‌وزیری ولادمیر پوتین با استقبال مردم روسیه روبه‌رو شوند. چرا که اکثریت مردم این کشور عقیده دارند که در شرایط فعلی سیاست‌مداری در صحنه سیاسی روسیه حضور ندارد که بتواند همپای ولادمیر پوتین باشد و مسیر توسعه‌ای را که او احداث کرد، ادامه دهد. به عقیده مردم روسیه، این کشور در زمان ولادمیر پوتین توانسته از یک اقتصاد منسجم و در حال ورود به بازارهای جهانی برخوردار شود. در همین حال تحلیل‌گران اعلام کردند که با نخست‌وزیری ولادمیر پوتین باید در انتظار یک تغییر عمده در روابط داخلی روسیه باشیم. پوتین با پایان دوره ریاست جمهوری خود قدرت را نیز از کاخ کرملین خارج کرده و به ساختمان نخست‌وزیری می‌برد. به این ترتیب از مارس سال آینده میلادی تصمیمات مهم روسیه در دفتر کار نخست‌وزیر گرفته خواهد شد.

دقایقی پس از پایان کنگره سراسری حزب روسیه متحد، این حزب رسما دیمیتری مدودف را به عنوان نامزد خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ معرفی کرد. از مجموع ۴۷۹ نفری که در کنگره حزب روسیه متحد شرکت کرده بودند تنها یک نفر به کاندیداتوری مدودف رای منفی داد. این اکثریت قاطع نشانگر آن است که ولادمیر پوتین تا چه میزان در حزب روسیه متحد نفوذ دارد. به نظر می‌رسد همین مساله سبب پیروزی دیمیتری مدودف شد. چرا که حمایت ولادمیر پوتین از او همانند یک تضمین برای مردم روسیه است.

مدودف هم‌اکنون به طور همزمان پست معاون اولی نخست‌وزیر روسیه و همچنین ریاست هیات‌مدیره گازپروم را برعهده دارد. پیش از او از سرگئی ایوانف برای جانشینی پوتین نام برده می‌شد. دیمیتری مدودف برخلاف پوتین و ایوانف هیچ سابقه‌ای در نیروهای کاگ‌ب و دیگر سرویس‌های امنیتی روسیه ندارد. او بیشتر یک مرد تجاری است و اعلام کرده در صورت پیروزی در انتخابات برنامه‌های سیاسی و اقتصادی ولادمیر پوتین را ادامه خواهد داد.