فیدل کاسترو بازنشسته می‌شود

گروه بین‌الملل- فیدل کاسترو رهبر ۸۱ ساله کوبا در تازه‌ترین نامه‌ای که خطاب به مردم کشورش نوشته است از کناره‌گیری از قدرت برای همیشه خبر داد.

وی در این نامه که از تلویزیون دولتی کوبا خوانده شد خطاب به مردم کوبا گفت: حفظ قدرت و جلوگیری از ورود رهبران جوان‌تر وظیفه من نیست. وی در ادامه این نامه آورده است: وظیفه من منتقل کردن تجارب و ایده‌هایی است که ارزش ناچیز آن از دوره‌ای استثنایی که من در آن زندگی کردم سرچشمه می‌گیرد. فیدل کاسترو رهبر کمونیست کوبا که در جریان انقلاب کمونیستی ۱۹۵۹ به قدرت رسید در جولای پارسال به دلیل بیماری قدرت را به طور موقت به برادرش رائول کاسترو واگذار کرد. اما همچنان به عنوان رهبر کوبا شناخته می‌شود. به گزارش بی‌بی‌سی فیدل کاسترو در این نامه برای اولین بار نسبت به کناره‌گیری از قدرت و یا دست کم احتمال آن اشاره کرده است. فیدل کاسترو در ۱۷ ماه گذشته در انظار عمومی ظاهر نشده است و تنها دوبار از طریق تلویزیون با مردم کشورش گفت‌وگو کرده است.

کاسترو در بخشی از نامه خود خطاب به مردم گفت: وظیفه اصلی من حفظ سمت‌هایم نیست و نباید سد راه جوانان شوم، به اعتقاد کارشناسان این نامه اگر چه در آن به تاریخ کناره‌گیری کامل و قطعی کاسترو از قدرت اشاره نشده است اما معنی آن است که دیگر فیدل کاسترو به راس قدرت در کوبا باز نخواهد گشت. به این ترتیب یکی دیگر از تاریخ‌سازان جهان در قرن بیستم از مسند قدرت کنار خواهد رفت. کاسترو هم اکنون ریاست شورای دولت، ریاست شورای وزیران و دبیر اولی حزب کمونیست را بر عهده دارد. این پست‌ها هم اکنون به طور موقت به رائول کاسترو برادر ۷۹ساله فیدل کاسترو منتقل شده‌اند ولی قانونا همچنان فیدل کاسترو آنها را بر عهده دارد.

با انتشار نامه جدید کاسترو به نظر می‌رسد برنامه بازنشستگی او وارد فاز اجرایی شده باشد. شورای اجرایی دولت کوبا در اجلاس بعدی خود که در ماه مارس ۲۰۰۸ است این مساله را بررسی خواهد کرد. پس از تایید این تصمیم در شورای اجرایی دولت، مجلس ملی کوبا نیز آن را به شور خواهد گذاشت و در مورد آن رای‌گیری خواهد کرد. با رای موافق مجلس ملی کوبا راه برای انتخاب جانشین فیدل کاسترو هموار می‌شود.