حمله زمینی ارتش ترکیه به شمال عراق

خبرگزاری‌ها - یک سخنگوی نیروهای امنیتی کردستان عراق از حمله نیروی زمینی ارتش ترکیه به شمال عراق خبر داد. خبرگزاری ایسنا دیروز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که ارتش ترکیه سربازان خود را به شمال عراق اعزام کرده و این نیروها ۳کیلومتر در خاک عراق پیشروی کرده‌اند. جبار یاور سخنگوی نیروهای امنیتی پیشمرگ کردستان عراق تشریح کرد این نیروها وارد منطقه‌ای در ۱۲۰کیلومتری شمال شهر اربیل شده‌اند.

نیروهای زمینی ارتش ترکیه پس از آن وارد خاک عراق شدند که روز یکشنبه گذشته نیروی هوایی ترکیه مواضع شورشیان عضو حزب کارگران کردستان ترکیه را که در عراق پناه گرفته‌اند مورد حمله هوایی قرار داد. این حمله به وسیله جنگنده‌های اف ۱۶ و اف ۴ انجام شد و خبرگزاری فارس حجم بمب‌های ریخته‌شده را به نقل از خبرگزاری فرات حدود ۱۰۰تن ذکر کرد. به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از مقامات کردستان عراق نخستین گروه سربازان ترکیه ساعت ۳ بامداد دیروز به وقت محلی از مرز عراق گذشته‌اند. تعداد این سربازان ۳۰۰نفر ذکر شده است.

در همین حال وزارت خارجه آلمان با انتشار بیانیه‌ای نسبت به عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق ابراز نگرانی کرد. سخنگوی وزارت خارجه آلمان با اشاره به اینکه افزایش بی‌ثباتی در منطقه به نفع هیچ یک از طرفین نیست، گفت: ما امیدواریم تمام طرف‌های درگیر در این بحران در اقدامات پیشگیرانه خود سنجیدگی بیشتری به خرج دهند.

اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه‌ای ترکیه را به نقض تمامیت ارضی عراق متهم کرد و خواستار خویشتن‌داری ترکیه در قبال شورشیان کرد شد. پرتغال به عنوان رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا از ترکیه و عراق درخواست کرد تا به گفت‌و‌گوهای خود در مورد چگونگی کنترل فعالیت شورشیان کرد ادامه دهند.

اکنون ترکیه به چند ماه تهدید خود مبنی‌بر حمله به شمال عراق پایان داده و تصمیم خود را عملی کرده است. خبرگزاری ایرنا در تکمیل گزارش‌های قبلی از حمله گسترده‌تر نیروهای ترکیه به عراق خبر داد که با پشتیبانی تانک‌ها و نفربرهای زرهی انجام شده است و هلی‌کوپترهای نظامی نیز آنها را حمایت می‌کرده‌اند.

تا لحظه تنظیم این خبر از سوی حزب کارگران کردستان ترکیه در مورد این حمله زمینی اظهارنظری صورت نگرفته است، اما مقامات کردستان عراق اعلام کردند که سربازان ترکیه وارد یک منطقه دورافتاده و غیرمسکونی شده‌اند.

دولت منطقه‌ای کردستان عراق ماه گذشته میلادی در پی توافق به عمل آمده بین بغداد و آنکارا فعالیت حزب کارگران کردستان ترکیه را در این منطقه ممنوع اعلام کرده و دفاتر آنها را تعطیل کرد. با این حال مقامات آنکارا در گفت‌و‌گوهای خودخواهان دستگیری و استرداد تعدادی از رهبران و فرماندهان ارشد این حزب شده بودند. این خواسته با مخالفت مقامات کردستان عراق روبه‌رو شد. برخی منابع از چراغ سبز ایالات‌متحده برای انجام حمله هوایی و سپس زمینی به شمال عراق خبر داده بودند. وزارت خارجه آمریکا این توافق را تکذیب کرده است.