گروه بین‌الملل- چهار استان بولیوی اعلام خودمختاری کردند. این چهار استان که دارای غنی‌ترین ذخایر گاز طبیعی در این کشور هستند در حالی دیروز رسما اعلام خودمختاری کردند که مردم آنها روز شنبه تظاهرات‌هایی را در حمایت از خودمختاری به انجام رسانده بودند. شورای اداره استان‌های سانتاکروز، تاریجا، بنی و پاندو با تشکیل جلسه‌ای در نیمه شب شنبه رسما خودمختاری خود را از دولت بولیوی اعلام کردند.

اعلام خودمختاری اکنون رییس‌جمهور اوومورالس را در شرایط دشواری قرار داده است، ساکنان این چهار استان پس از اعلام خودمختاری به خیابان‌ها ریختند و علیه دولت چپ‌گرای اوومورالس شعار دادند. همچنین پرچم‌های بولیوی پایین کشیده شده و پرچم‌های محلی به رنگ‌های سبز و سفید برافراشته شد. این چهار استان که اعلام خودمختاری کرده‌اند. ۳۵درصد مردم بولیوی را در خود جای داده‌اند. همچنین ثروتمندترین استان‌های بولیوی نیز به حساب می‌آیند و دوسوم تولید ناخالص داخلی این کشور نیز در این استان‌ها تولید می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس این خودمختاری در پی آن اعلام شد که اوومورالس تصمیم گرفت تغییراتی را در قانون اساسی انجام دهد. این تغییرات در برگیرنده اختیارات و قدرت بیشتری برای رییس‌جمهوری بولیوی خواهد بود. اوومورالس در آستانه برگزاری این همه‌پرسی گفت: این تغییرات به مردم بومی بولیوی و فقرا قدرت بیشتری می‌دهد. چهار استان شرقی بولیوی در اعتراض به این اصلاحات که کنترل دولت مرکزی را روی منابع گاز افزایش می‌دهد اعلام خودمختاری کردند. به عقیده مسوولان استانی اصلاحات اوومورالس موجب خواهد شد تا میزان سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع گاز بولیوی کاهش پیدا کند. این مساله اقتصاد این مناطق را با بحران روبه‌رو خواهد کرد.

پیش از این قرار بود در این استان‌ها برای اعلام خودمختاری همه‌پرسی برگزار شود. اما راهپیمایی حمایت‌آمیز روز شنبه باعث شد تا بدون برگزاری همه‌پرسی خودمختاری اعلام شود.

چهار استان فوق‌الذکر در سندی که برای خودمختاری خود منتشر کرده‌اند بندی را گنجانیده‌اند که راه را برای جدایی دائم و کامل آنها از بولیوی فراهم می‌کند. با این وجود مقاماتشورای استان سانتاکروز اعلام کرده‌اند که با برگزاری یک همه‌پرسی خودمختاری را قانونی می‌کنند.

گزارش‌های رسیده از بولیوی حاکی از این است که اوومورالس ارتش را به حالت آماده‌باش درآورده است. اما هنوز دستور حمله به استان‌های مذکور صادر نشده است. این استان‌ها بیشترین سهم از صادرات گاز بولیوی را در اختیار دارند و بحران و اقدام نظامی می‌تواند به صادرات این کشور آسیب وارد کند. بی‌بی‌سی نیز از درگیر شدن موافقان خودمختاری با جمعیت طرفدار اوومورالس خبر داد.