خبرگزاری مهر- روسیه دیروز رسما از پیمان نیروهای متعارف اروپا (CFE) خارج شد، اما اعلام کرد هیچ طرح فوری برای تقویت حضور نظامی خود در طول مرزهایش با اروپا ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت امورخارجه روسیه امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد مشارکت این کشور در پیمان نیروهای متعارف اروپا از نیمه شب گذشته به حال تعلیق درآمده است. در این بیانیه آمده: این اقدام ناشی از شرایط استثنایی مرتبط با محتوای پیمان بوده که به امنیت روسیه مربوط می‌شود و اقدامات فوری ما را می‌طلبد. پیمان CFE که در سال ۱۹۹۰ به تصویب رسید و در سال ۱۹۹۹ اصلاح شد؛ میزان استقرار نیروها و تسلیحات سنگین را در قاره اروپا از سواحل اقیانوس اطلس تا کوه‌های اورال روسیه تعیین و محدود می‌کند. «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهور روسیه ماه گذشته فرمان تعلیق عضویت در این پیمان را امضا کرد که به تصویب مجالس دوما و سنا نیز رسید.

تعلیق عضویت به این معناست که روسیه می‌تواند نیروهای نظامی اش را بدون اطلاع دادن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در طول مرزهایش جابه‌جا کند. در بیانیه امروز وزارت امور خارجه تصریح شده روسیه دیگر محدودیتی درباره استقرار تسلیحات نیز ندارد، اما در عین حال اطمینان داده: ما هیچ طرحی در حال حاضر برای تجمیع سلاح در مرزها با همسایگانمان نداریم.

روسیه می‌تواند در هر زمانی به این پیمان بازگردد، اما تحلیل‌گران می‌گویند با توجه به تشدید تنشها بین غرب و شرق، این امر محتمل نیست.

آنچه سبب خروج روسیه از این پیمان شد؛ تصویب نشدن نسخه اصلاح شده پیمان در سال ۱۹۹۹ از سوی ناتو بود که طبق آن تغییراتی عمده پس از فروپاشی شوروی سابق در آن اعمال شد. کشورهای عضو ناتو می‌گویند تا زمانی که روسیه نیروهایش را از دو کشور گرجستان و مولداوی- از جمهوری‌های سابق شوروی- خارج نکند؛ اصلاحیه پیمان را تصویب نخواهند کرد.

علاوه بر این، روسیه خواستار تغییر محدودیت‌های پیمان درباره جابه‌جایی نیروهایش در طول مرزهای غربی‌اش با اروپاست. مسکو همچنین خواستار پیوستن کشورهای بالتیک از جمله استونی به پیمان CFE است.