معامله 2/3میلیارد یورویی «سرهنگ» با سارکوزی

گروه بین‌الملل- ملاقات سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی با نیکولاسارکوزی در کاخ الیزه، محل استقرار رییس‌جمهوری فرانسه، قراردادهایی به ارزش ۳میلیارد و ۲۰۰میلیون یورو را در پی داشت.

سارکوزی و قذافی در کنفرانس خبری مشترکی در کاخ الیزه با تایید این قراردادها آن را گام بلندی در راستای همکاری‌های دو جانبه و دروازه‌ای برای روابط بیشتر آفریقا و اروپا عنوان کردند. نیکولاسارکوزی در این کنفرانس خبری گفت که قراردادهای تجاری فرانسه و لیبی پاسخ کاخ الیزه به بهبود و اصلاح رفتار لیبی در قبال جامعه جهانی بوده است. این قراردادها شامل احداث چند راکتور تولید برق هسته‌ای در لیبی و همچنین فروش هواپیماهای ایرباس است. آنچه سارکوزی از آن به بهبود و اصلاح رفتار لیبی یاد کرده است در حقیقت همان ماجرای بخشش پنج پرستار بلغاری و یک پزشک فلسطینی است که به جرم آلوده کردن کودکان لیبیایی به ویروس HIV در زندان به سر می‌بردند. سرهنگ قذافی رهبر لیبی چندی قبل فرمان عفو این افراد را صادر و آنها را به کشورهایشان مسترد کرد. با این وجود دیدار سارکوزی و قذافی زیر فشار و مخالفت مردم فرانسه انجام شد. دامنه مخالفت‌ها آنقدر گسترده بود که حتما برخی اعضای کابینه نیز نسبت به این ملاقات ابراز نارضایتی کردند.

وزیر حقوق بشر فرانسه تندترین واکنش را نسبت به این ملاقات از خود نشان داده است. «رامایاد» با اشاره به ملاقات قذافی و سارکوزی در روز حقوق بشر گفت: انجام این ملاقات در روز حقوق بشر یک رسوایی به حساب می‌آید. در همین حال برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه نیز این ملاقات را یک ریسک سیاسی عنوان کرد. نشریه معتبر پاری ماچ در مورد این ملاقات و ورود سرهنگ قذافی به پاریس یک نظرسنجی را برگزار کرد که بر اساس آن ۶۱درصد مردم فرانسه با دیدار قذافی و سارکوزی مخالفت کرده‌اند. با این حال رییس‌جمهوری فرانسه در مقابل این انتقادات ایستادگی کرد و گفت: فرانسه باید با تمام کسانی که راه بازگشت به مجامع بین‌المللی را برگزیده‌اند و از کشتار جمعی و تروریسم دست برداشته‌اند مذاکره کند.