امپراتوررسانه‌ای بریتانیا به زندان محکوم شد

گروه بین‌الملل- کنرادبلک غول رسانه‌ای بریتانیا به ۵/۶سال زندان محکوم شد. یک دادگاه ایالتی در شیکاگو سرانجام رای محکومیت کنراد بلک۶۳ساله را صادر کرد. بلک در حالی به ۵/۶سال زندان محکوم شده است که حقوقدانان به بی‌بی‌سی گفتند که جرم او دست‌کم بین ۱۶ تا ۲۴سال زندان دارد. کنراد بلک که در دهه ۹۰میلادی و اوایل هزاره سوم یک امپراتور رسانه‌ای به حساب می‌آمد به مجموعه‌ای از جرائم مالی و رشوه‌دهی متهم شده است. او که شرکت رسانه‌ای هولینگر را اداره می‌کرد در طول دوران مدیریت خود میلیون‌ها دلار از دارایی سهامداران را برداشت کرده است. به گفته کارشناسان مالی این پول‌ها باید در طول چند سال به عنوان سود سهام بین سهامداران تقسیم می‌شده است اما حسابداران هولینگر با نظر مستقیم کنراد بلک این سود سهام را گزارش نکرده‌اند.

نخستین شکایت از او در سال ۲۰۰۵ مطرح شد. بلک در جریان دفاعیات خود عنوان داشت که دستور پرداخت نشدن سود سهامداران را با هدف توسعه فعالیت‌های شرکت هولینگر صادر کرده است و قصد داشته که در سال‌های آینده سود بیشتری از این سرمایه‌گذاری به جیب سهامداران سرازیر کند. اما این دفاعیه هیچ‌گاه مورد قبول قاضی قرار نگرفت. همچنین کنراد بلک در یک مورد نیز به دلیل پرداخت رشوه و اعمال نفوذ برای انتخابات کنگره آمریکا مجرم شناخته شد. بلک در اصل یک کانادایی است اما در سال ۲۰۰۰ میلادی برای آنکه بتواند به عضویت مجلس اعیان بریتانیا درآید و لقب لرد بگیرد از تابعیت کانادایی خود صرف‌نظر کرد و تابعیت بریتانیا را پذیرفت. براساس قوانین کانادا شهروندان این کشور نمی‌توانند لقب لرد داشته باشند.

علاوه‌بر تحمل ۵/۶سال زندان، کنراد بلک باید مبلغ ۱/۶میلیون دلار را نیز به عنوان جریمه پرداخت کند. این مبلغ معادل سود سهامی است که از سهامداران به سرقت رفته است. همچنین او باید ۱۲۵هزار دلار هزینه تشکیل دادگاه و دادرسی را نیز پرداخت کند. دادستان ایالتی شیکاگو برای او تقاضای ۲۴سال زندان کرد که این مدت مورد تایید هیات منصفه و قاضی قرار نگرفت.

وکیل کنراد بلک اعلام کرده است که آنها به این رای اعتراض کرده و تقاضای فرجام‌خواهی خواهند کرد. براساس رای دادگاه کنراد‌بلک ۱۲روز فرصت دارد تا خود را به زندان شیکاگو معرفی کند. او هم‌اکنون با وثیقه ۲۱میلیون دلاری آزاد است.

کنراد بلک، در طول یک دهه بزرگ‌ترین امپراتوری رسانه‌ای را در بریتانیا بنیان گذاشت که معتبرترین نشریه تحت مدیریت شرکت او روزنامه پرتیراژ دیلی تلگراف چاپ لندن بود.