انگلیسی‌ها اقتصاد بصره را سامان می‌دهند

ایسنا- نخست‌وزیر انگلیس در دومین سفر غیر منتظره خود به عراق وارد بصره شد و با نیروهای انگلیسی دیدار کرد.

به گزارش سایت اینترنتی الجزیره، گوردون براون نخست‌وزیر انگلیس، در سفر غیر منتظره خود عصر روز یکشنبه وارد بصره واقع در جنوب عراق شد و در سخنرانی در برابر سربازان انگلیسی اظهار داشت: نیروهای انگلیسی مسوولیت کامل امنیتی این شهر را طی دو هفته آینده به نیروهای امنیتی عراق خواهند سپرد. وی تصریح کرد: مسوولیت نیروهای انگلیسی با سختی‌های زیادی آغاز شد و قربانیان زیادی در بر داشت و منجر شد فرماندهی عراق اوضاع بسیار بهتری پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: با وجود ادامه اقدامات خشونت‌آمیز در عراق، نیروهای انگلیسی قادر به تحویل مسوولیت‌های امنیتی به مقامات عراقی با توجه به دستاوردهایی که محقق ساخته‌اند هستند.

نخست‌وزیر انگلیس افزود: من در مذاکرات تلفنی که با نوری مالکی نخست‌وزیر عراق داشتم وی توصیه کرد که مسوولیت امنیتی در جنوب عراق طی دو هفته آینده به نیروهای پلیس و ارتش عراق محول شود.

براون طی دو ساعتی که در بصره حضور داشت، از عملکرد سربازان انگلیسی و مشارکت آنها در آماده سازی نیروهای عراقی جهت بر عهده گرفتن مسوولیت‌های امنیتی قدردانی کرد. رادیو بی.بی.سی نیز به نقل از براون بعد از ورودش به پایگاه هوایی نیروهای انگلیسی در فرودگاه بین‌المللی بصره گزارش داد: علت بهبود اوضاع امنیتی در بصره حضور نیروهای انگلیسی و عملکرد این نیروها و دستاوردهای آنها است.

نخست‌وزیر انگلیس ادامه داد تحویل مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای عراقی به انگلیس این فرصت را خواهد داد تا به بهبود اوضاع اقتصادی استان بصره بپردازد.

براون افزود: احتمالا یک مشاور اقتصادی از سوی انگلیس در بصره تعیین خواهد شد که به برنامه‌های توسعه اقتصادی با هدف ایجاد فرصت‌های کاری جدید برای ساکنان استان نظارت خواهد داشت.

همچنین براون بر آزادی پنج گروگان انگلیسی که شش ماه قبل در عراق ربوده شدند تاکید کرد و گفت: دستگیری این گروگان‌ها هیچ یک از سیاست‌های انگلیس را در قبال عراق تغییر نخواهد داد.

روزنامه ساندی تلگراف نیز نوشت: انگلیس به زودی یعنی طی چند روز آینده مسوولیت امنیتی شهر بصره و مناطق اطراف آن را به نیروهای عراقی خواهد سپرد.