ایسنا- انگلیس طی چند روز آینده به طور رسمی کنترل کامل استان بصره را در اختیار نیروهای امنیتی محلی عراق قرار می‌دهد. این اقدام نقطه‌ی عطف دیگری در برنامه عقب‌نشینی انگلیس از عراق محسوب می‌شود.

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف نوشت: بعد از گذشت چهار سال از حمله آمریکا به عراق، این برای اولین بار است که کنترل بصره و مناطق اطراف آن به طور کامل در اختیار ارتش و پلیس عراق گذاشته شود. این بدان معناست که نیروی۵هزار نفری انگلیس که در فرودگاه بصره مستقر است، تنها با درخواست مستقیم نیروهای عراقی می توانند وارد عمل شوند.

فرماندهان انگلیس تاریخ دقیقی را برای واگذاری کنترل بصره اعلام نکرده‌اند، اما انتظار می‌رود این واگذاری در هفته آتی انجام شود. ژنرال نیک گلدینگ، سخنگوی ارتش انگلیس در بغداد گفت: ما در اواسط ماه دسامبر کنترل بصره را به دست عراقی‌ها خواهیم داد، و مطمئن هستیم که شرایط و ضوابط این واگذاری مهیا است، به ویژه ضوابطی که مربوط به ظرفیت و توان نیروهای امنیتی عراقی است مورد تایید ما است.

بصره آخرین استان در میان چهار استان جنوب شرقی عراق است که کنترل آن از نیروهای انگلیسی به نیروهای عراقی منتقل می‌شود. اما همچنان بعد از این واگذاری، سربازان انگلیسی نقش همکاری خود با نیروهای عراقی را در حفاظت از مرزها ایفا خواهند کرد. آخرین عقب‌نشینی بزرگ نیروهای انگلیسی در ماه سپتامبر بود که طی آن ۵۰۰ سرباز مستقر در مرکز شهر بصره از این شهر خارج شدند. انتظار می‌رود تعداد نیروهای انگلیسی مستقر در فرودگاه بصره تا اوایل سال آتی به نصف کاهش پیدا کند. روند واگذاری کنترل بصره به‌رغم اظهارات بعضی عراقی‌ها مبنی بر حضور شورشیان در این منطقه ادامه دارد. فرماندهان انگلیسی معتقدند برای دستیابی به ثباتی طولانی‌مدت در بصره، این نیروهای عراقی هستند که باید کنترل کامل این منطقه را بر عهده بگیرند.