بی‌بی‌سی‌- کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (یو ان اچ سی آر) اعلام کرد که آن نهاد در حال حاضر پناهجویان عراقی را برای بازگشت به کشورشان ترغیب نمی‌کند. به گفته مقامات این نهاد این بدان دلیل است که اوضاع در عراق هنوز بسیار ناامن است. این نهاد سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با صدور بیانیه‌ای در ژنو گفت که شرایط در عراق برای بازگشت آوارگان فراهم نیست و افزود که بهر صورت بسیاری از بازگشت کنندگان قادر به برگشتن به خانه و کاشانه اصلی خود نیستند.

در هفته‌های اخیر گزارش‌های زیادی از بازگشت بسیاری از عراقی‌ها از سوریه به کشورشان مخابره شده است.

اما بررسی‌های انجام شده از سوی یو ان اچ سی آر در بین عراقی‌هایی که هنوز در سوریه هستند، نشان می‌دهد که اگرچه برخی از آوارگان بر این عقیده هستند که اوضاع در عراق بهتر شده است، بسیاری فقط به این دلیل به عراق بر می‌گردند که وضعیت مالی آنها وخیم شده و یا تلاش دارند تا کودکان خود را به مدرسه بفرستند.

ویلیام اسپیندلر، سخنگوی یو ان اچ سی آر، می‌گوید: موضع ما این است که وضعیت در عراق هنوز برای بازگشت گروهی مناسب نیست. ما به هیچ صورت تسهیلات برگشت به عراق را فراهم نمی‌کنیم و همچنین برای برگشت به عراق، پناهجویان را تشویق نمی‌کنیم. البته اگر پناهجویان عراقی فکر می‌کنند که می‌توانند برگردند، این تصمیم خودشان است. اما از نظر ما وضعیت در عراق برای برگشت فراهم نیست چراکه در آنجا امنیت، خدمات و چیزهایی از این دست وجود ندارد.

علاوه بر اینها بررسی‌های انجام شده در بین خانواده‌هایی که به کشورشان برگشته‌اند نشان می‌دهد که فقط یک سوم آنها توانسته‌اند به خانه و کاشانه اصلی خود برگردند. بر اساس این بررسی‌ها دو سوم این برگشت‌کنندگان خانه‌های خود را اشغال شده یافته‌اند.

بنابر این گزارش این خانواده‌ها به جای از سرگیری زندگیشان، با آوارگی مجدد روبه‌رو شده‌اند.