صلح زیر بلدوزر

کمتر از ۱۰ روز پس از پایان کنفرانس صلح اسرائیل شهرک سازی در اراضی ۱۹۶۷ را آغاز کرد

گروه بین‌الملل - کمتر از ده روز پس از پایان کنفرانس صلح پاییزی در آناپولیس بار دیگر صدای ماشین‌آلات راهسازی و بلدوزرهای اسرائیلی در سرزمین‌‌های اشغالی پیچید تا ثابت کند که کنفرانس صلح آناپولیس تنها یک نمایش کمدی بیش نبوده است. اسراییل خانه‌های فلسطینیان را تخریب کرده و شهرک می‌سازد

آغاز مجدد شهرک سازی اسرائیل در حالی که هنوز صفحات روزنامه‌های غرب از تحلیل کنفرانس صلح خالی نشده است از شکست این مذاکرات حکایت می‌کند.

شهرک سازی اسرائیل در اراضی اشغالی که در سال ۱۹۶۷ به تصرف این رژیم در آمده‌اند مغایر نقشه راه است. در حالی که اسرائیلی‌ها در آناپولیس اعلام کردند که به نقشه راه پایبند خواهند بود.

اسرائیل عملیات ساخت ۳۰۷ واحد مسکونی را در منطقه جبل‌ ابوغنیم بیت‌المقدس آغاز کرده است. ساخت این شهرک‌ها در اراضی اشغالی بیت‌المقدس موجب برانگیخته شدن احساسات مردم فلسطین خواهد شد. اسرائیل در ماه‌های اخیر فعالیت‌های گسترده‌ای را برای شهرک سازی در شرق بیت‌المقدس انجام داده است.جنبش حماس در اعتراض به این حرکت و ساخت‌وساز جدید اسراییل در شرق بیت‌المقدس ضمن محکوم کردن آن این حرکت را نشانه‌ای برای شکست خوردن مذاکرات آناپولیس دانست و اعلام کرد که در این شرایط دیگر ادامه مذاکره تشکیلات خودگردان با دولت اسراییل موضوعیت ندارد.شهرک سازی اسرائیلی‌ها بلافاصله پس از کنفرانس آناپولیس موجب اعتراض جامعه جهانی به این روند شده است. کاندولیزا رایس وزیر خارجه ایالات متحده با اظهار تعجب از تصمیم رژیم اسرائیل از این دولت درخواست کرد تا به گفت‌وگوهای انجام شده در آناپولیس توجه بیشتری نشان دهد.وزیر خارجه ایالات متحده همچنین خواستار توقف شهرک سازی در اراضی ۱۹۶۷ به منظور پیاده کردن نقشه راه و ادامه گفت‌وگوها شد.

اما اسرائیل با وجود انتقاد ایالات متحده نیز اعلام کرده که شهرک سازی در شرق بیت‌المقدس را متوقف نخواهد کرد.

زئیف بویم وزیر مسکن و شهرک سازی اسرائیل دیروز بار دیگر تاکید کرد که روند شهرک سازی در جبل ابوغنیم با وجود مخالفت رایس ادامه پیدا خواهد کرد.

به گفته این وزیر اسرائیلی این منطقه مشمول قوانین اسرائیل است و هیچ اراده‌ای نمی‌تواند مانع ساخت‌وساز مسکن در این بخش از بیت‌المقدس شود.

مارگ‌دیگیف سخنگوی دولت اسرائیل نیز سعی کرد این شهرک سازی را از کنفرانس آناپولیس دور کند. او گفت توسعه منطقه جبل ابوغنیم بخشی از طرح بلندمدت اسرائیل است که در سال ۲۰۰۰ میلادی به تصویب رسیده است و چیزی نیست که پس از آناپولیس در مورد آن تصمیم‌گیری شده باشد.با این حال نقشه راه به روشنی نشان می‌دهد که اسرائیل نباید شهرک سازی خود را در اراضی اشغالی در سال ۱۹۶۸ ادامه دهد و این کار دهن کجی آشکار به روند صلح خاورمیانه است.از سوی دیگر فوزی برهوم سخنگوی جنبش حماس اظهار داشت: آغاز احداث شهرک‌های جدید آن هم بلافاصله بعد از پایان کنفرانس آناپولیس سیلی‌ای بود به تمام شرکت کنندگان در کنفرانس آناپولیس که بر تعهد نماینده اسرائیل در این کنفرانس تکیه کردند.

برهوم گفت: آغاز شهرک سازی تحقیر علنی حضور کشورهای عربی و بین‌المللی در این کنفرانس بود.در همین حال صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی‌ها اظهار داشت: دولت آمریکا باید دولت اسرائیل را به اجرای تعهداتش براساس طرح نقشه‌ راه ملزم سازد.

عریقات به رادیو صدای فلسطین گفت: در صورتی که اسرائیل همچنان به موضع‌گیری‌هایش ادامه دهد تمام تلاش‌های صورت گرفته در زمینه صلح را نابود می‌کند.وی عنوان داشت: اسرائیل همواره تمام تعهداتش را نقض کرده است و هیچ حقی برای ما قائل نبود.عریقات تاکید کرد: کاندلیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا نوزدهم ماه جاری و جورج بوش رییس جمهور آمریکا نهم الی یازدهم ماه ژانویه به سرزمین‌های فلسطینی و اسرائیلی سفر خواهد کرد.