گروه بین‌الملل- قیمت نفت که تا سطح ۸۸دلار در هر بشکه به امید افزایش تولید اوپک سقوط کرده بود. بار دیگر به بازه قیمتی ۹۰دلار بازگشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس با شکست خوردن لابی دولت آمریکا با اعضای اوپک برای بالا بردن سقف تولید قیمت نفت خام بیش از ۲دلار در هر بشکه افزایش یافت. کاخ سفید طی روزهای قبل از برگزاری اجلاس ۱۴۶ وزاری نفت عضو اوپک در ابوظبی با ارسال نامه‌ای به عربستان سعودی خواستار افزایش تولید شد. اما مخالفت اکثریت اوپک با افزایش تولید در زمان کنونی که آینده تقاضا با ابهام رو‌به‌رو است، موجب شد تا عربستان نیز از مطرح کردن درخواست افزایش تولید خودداری کند. دیروز هر بشکه نفت خام سبک و شیرین آمریکا در بورس نیویورک به قیمت ۲۳/۹۰دلار خرید و فروش شد. به این ترتیب قیمت نفت نسبت به روز قبل از آن ۸۷/۲دلار افزایش یافته است. در لندن نیز دیروز هر بشکه نفت خام نسبت به روز پنج‌شنبه یک‌دلار افزایش قیمت داشت. بنابر گزارش رویترز هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز به قیمت ۳۹/۹۰دلار داد و ستد شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در تحلیل خود از افزایش قیمت نفت موضع کاخ سفید را در قبال گزارش ۱۶سازمان اطلاعاتی درخصوص پرونده هسته‌ای ایران موثر دانست. لجاجت کاخ‌سفید و کاندولیزارایس وزیر خارجه آمریکا که مفاد این گزارش را در تغییر رفتار ایالات متحده درخصوص پرونده هسته‌ای ایران بی‌تاثیر دانسته است باعث شد تا قیمت نفت خام بار دیگر افزایش پیدا کند.

در مجموع اخبار چهارشنبه تا جمعه به سود بازار نفت نبود و اکثر تحلیل‌گران عقیده دارند که با روند کنونی افزایش قیمت نفت خام در روزهای آینده ادامه خواهد یافت. به خصوص که با ورود به فصل زمستان میزان تقاضا برای نفت افزایش چشمگیری خواهد یافت. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در گزارش جدید خود به رشد اقتصادی بالای چین و هند اشاره کرد و گفته است که میزان سهم نفت در رشد اقتصادی این دو کشور با افزایش زیادی همراه بوده است. این دو کشور به منظور حفظ رشد اقتصادی خود و حفظ صنایع‌شان مجبور هستند که واردات نفت خام را افزایش دهند. این افزایش واردات می‌توانند تا ۴۰۰هزار بشکه تقاضا را به بازارهای نفت تحمیل کند. میانگین رشد اقتصادی چین امسال به ۵/۱۱درصد خواهد رسید که ۱/۱درصد بیشتر از میانگین رشد اقتصادی در سال ۲۰۰۶ است.

اما گمانه‌زنی درخصوص نفت ۱۰۰دلاری هنوز به پایان نرسیده است. دیروز نیز چند رسانه غربی در تحلیل‌های خود موضوع عبور نفت از ۱۰۰دلار را مطرح کردند. همان قدر که رسانه‌ها با اشتیاق از نفت ۱۰۰دلاری صحبت می‌کنند، معامله‌گران و واردکنندگان نفت با دیده نگران به آن نگاه می‌کنند.