ایسنا- غرب با انتقاد شدید از جریان انتخابات پارلمانی در روسیه از دولت مسکو درخواست کرد که به انتقاد‌های وارد شده در این زمینه رسیدگی کند.

به گزارش خبرگزاری رویتر، دولت آلمان، سازمان امنیت و همکاری اروپا و همین طور شورای امنیت اتحادیه‌ی اروپا انتخابات روز یکشنبه روسیه را غیر دموکراتیک نامیدند. بنیتا فررو والدنر، کمیسر خارجی اتحادیه‌ی اروپا از روسیه به دلیل زیر پا گذاشتن حقوق اساسی و همین طور حق آزادی سخنرانی و گردهمایی در زمان قبل از انتخابات انتقاد کرد.

این در حالی است که حزب ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه که در انتخابات موفق به کسب ۶۴‌درصد آرا و در نهایت پیروزی در انتخابات پارلمانی شد، انتقادات گروه‌های مخالف را رد کرده است.

گروه‌های طرفدار پوتین در پاسخ به انتقادات وارد شده اظهار کرده‌اند که نتیجه‌ی این رای دهی قانونی بوده و شاهدی بر ثبات سیاسی داخلی روسیه است.

توماس اشتگ، نماینده سخنگوی دولت آلمان نیز در واکنش به انتخابات روسیه اظهار کرد: اگر بخواهیم انتخابات روسیه را با توجه به معیارهای خود بسنجیم متوجه می‌شدیم که آن انتخاباتی آزاد، عادلانه و دموکراتیک نبوده است. اشتگ تاکید کرد: روسیه دموکراتیک نبود و نیست.

نماینده سخنگوی دولت آلمان در حالی این سخنان را ابراز کرد که اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان هم چنان بر ضرورت روابط خوب با روسیه تاکید می‌کند.

وزیر امور خارجه آلمان با توجه به انتقادات وارد شده به انتخابات روسیه همچنین از روسیه خواهان پاسخ‌دهی به انتقادات و روشن کردن بسیاری از ابهامات شد.

از دیگر شورای امنیت اتحادیه اروپا و همین طور شورای امنیت و همکاری اروپا در مسکو اظهار کردند که توقعات مبنی بر برگزاری انتخابات دموکراتیک برآورد نشده است.

سازمان امنیت و همکاری اروپا به دلیل اختلاف بر سر صدور ویزا برای ناظران انتخاباتی، از فرستادن این ناظران صرفنظر کرده بود.

انگلیس نیز با حمایت از درخواست آمریکا از روسیه خواست که به طور مستمر به روند انتقادات مطرح شده در این زمینه رسیدگی کند. فرانسه هم اظهار امیدواری کرد که دولت مسکو در مورد اتهامات وارد شده توضیح دهد.

این انتقادات در حالی به روسیه وارد می‌شود که یاپ دوهوپ شفر، دبیرکل ناتو نیز از آزار و اذیت،‌ فشار و پخش اخبار به نفع کاخ کرملین و به نفع حزب «روسیه متحد» شکایت کرده است. شفر ادعا کرد: اگر کارمندان ادارات و همینطور پرسنل کارخانه‌ها به حزب روسیه متحد رای نمی‌دادند از کار اخراج می‌شدند.

سیل انتقادات شدید در حالی به سمت روسیه جاری است که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور این کشور انتخابات روسیه را سند ثبات و قدرت سیاسی و اقتصادی کشورش می‌داند.

پوتین در یک سخنرانی گفت که پیروزی حزبش اثبات کرد که رهبران سابق اتحاد جماهیر شوروی دیگر جایی در روسیه ندارند. پوتین همچنین افزود، از وجهه ملی خود لذت می‌برد.

کریس ویفر، رییس بانک سرمایه‌گذاری مسکو نیز با بی‌اهمیت خواندن انتقادات خارجی نسبت به روسیه گفت: انتقادات دولت‌های خارجی نسبت به انتخابات مدت زمان طولانی دوام نخواهد داشت.