اختلاف در اوپک، سرگردانی در نایمکس

گروه بین‌الملل - با مشخص نشدن تصمیم اوپک در مورد آینده عرضه این سازمان تولید‌کننده نفت خام، سرگردانی بر بورس‌های نفت خام حاکم شد.

در فاصله یک هفته به اجلاس ۱۴۶ وزرای عضو اوپک قیمت نفت نزدیک به ده دلار کاهش پیدا کرد اما این مساله که اوپک در اجلاس ۱۴۶ خود سقف عرضه را افزایش خواهد داد یا نه باعث شد تا یک روز به آغاز به کار نشست وزرای نفت اوپک در ابوظبی قیمت‌ها بار دیگر افزایش پیدا کنند. دیروز خبرگزاری رویترز قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس را در اوج معاملات ۹۸/۸۹ دلار ذکر کرد. به این ترتیب نفت پایه نیویورک در ۲۴ ساعت نزدیک به ۱/۱ دلار افزایش قیمت پیدا کرده است. در بورس لندن نیز نفت برنت دریای شمال در اوج معاملات با افزایش یک دلاری قیمت هر بشکه ۴۵/۹۰ دلار دادوستد شد.

با این وجود اختلاف نظر بین وزرای نفت اوپک تا ساعاتی پیش از شروع اجلاس ادامه داشت و هر یک نظر خود را در گفت‌وگو با خبرنگاران در مورد آینده عرضه اوپک اعلام می‌کردند.

عبدالرحمن العطیه وزیر نفت قطر در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: افزایش تولید در دستور کار اجلاس ۱۴۶ وزرای نفت اوپک قرار ندارد. وی به درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اشاره کرد و گفت: آنها در گزارش‌های خود از کاهش تقاضا برای نفت در نیمه اول سال آینده میلادی خبر می‌دهند. حال چگونه از ما می‌خواهند که در این شرایط تولید را افزایش دهیم.

وزیر نفت قطر با تاکید بر این که مشکلات پالایشگاهی و تولید فرآورده‌های نفتی در آمریکا موجب افزایش قیمت‌ها شده است، گفت: اوپک به دقت بازار نفت را زیر نظر دارد و به تعهد خود عمل خواهد کرد.

علی ابراهیم النعیمی وزیر نفت عربستان نیز در حاشیه اجلاس کشورهای عربی صادرکننده نفت در قطر به خبرنگاران گفت: افزایش تولید در دستور کار اجلاس نیست. ما اطلاعات را به دقت بررسی خواهیم کرد. من نمی‌توانم اکنون به شما بگویم که چه خواهیم کرد. ابتدا باید اطلاعات را تحلیل کنیم. وزیر نفت امارات متحده عربی و رییس دوره‌ای اوپک نیز در آستانه اجلاس ابوظبی عرضه نفت به بازارهای جهانی را کافی عنوان کرد.

محمد بن دائن الهملی گفت: اوپک دارای توان تولید مازاد ۵/۲میلیون بشکه نفت خام در روز است که کشورهای عضو این سازمان در مواقع ضروری از آن استفاده خواهند کرد.

وزیر نفت امارات متحده عربی اگرچه به موضوع افزایش تولید اشاره نکرد اما گفت که موضوع عرضه و تقاضا در اجلاس ابوظبی بررسی خواهد شد.

به گفته رییس دوره‌ای اوپک نمایندگان کشورهای تولید‌کننده نفت خارج از اوپک نیز به عنوان مدعو در این اجلاس حضور دارند.

شکیب خلیل وزیر نفت الجزایر در گفت‌وگو با بلومبرگ عرضه نفت را در جهان کافی دانست. شکیب خلیل گفت: ذخایر جهانی انرژی در حد مطلوبی است و نیازی به افزایش عرضه نفت اوپک نیست. در همین حال جانشین وزیر نفت کویت از افزایش تولید حمایت کرده است.

با این وجود تحلیل‌گران همچنان امیدوار هستند که اوپک تولید خود را افزایش دهد. جرارد برگ تحلیل‌گر نفت و انرژی در بانک مرکزی استرالیا در مورد بلومبرگ گفت: توافق کلی برای افزایش تولید بین کشورهای اوپک وجود ندارد اما به نظر من عربستان از افزایش تولید حمایت خواهد کرد.

این نظری است که برخی دیگر از تحلیل‌گران هم دارند. عربستان با موضعی دوپهلو در مورد افزایش قیمت‌ها و افزایش تولید به ابوظبی آمده است.

در جریان اجلاس ۱۴۵ در سپتامبر نیز عربستان با موضع مشابهی وارد اجلاس وزرای نفت اوپک شد اما در پایان با سکوت در مقابل درخواست‌های حفظ سقف تولید موجبات افزایش عرضه اوپک را به میزان ۵۰۰هزار بشکه فراهم کرد.