باهره دامغانی- تنزل ارزش دلار در مقابل ین موجب کاهش شاخص‌های سهام در توکیو در اولین روز هفته شد و این به رغم رونق وال‌استریت در آخرین روز هفته قبل بود.

به گزارش رویتر از توکیو، قوی‌تر شدن ین در مقابل دلار بر کمپانی‌های صادرکننده که معمولا ایالات‌متحده مقصد اصلی آنها فشار زیادی وارد می‌آورد و باعث کاهش سود آنها می‌شود. چشم‌انداز کاهش درآمد و سود کمپانی‌ها به شکل‌گیری جریان منفی در بازار منتهی شد که حتی وضعیت خوب برخی کمپانی‌های داخلی هم نتوانست آن را دگرگون کند، زیرا حجم پولی که توسط این کمپانی‌ها که اساسا به دلیل فعالیت داخلی، حساسیت به نوسانات ارزش دلار ندارند، آنقدر زیاد نیست تا بتواند تاثیر عمیقی بر فعالیت داخلی بگذارد. تحلیل‌گران معتقدند بازار در شرایط دشواری قرار دارد، از طرفی بازار در اواخر هفته قبل احیای شدید و امیدواری‌هایی برای تداوم این رونق در آمریکا وجود دارد و از طرف دیگر افزایش ارزش ین در برابر دلار برای صادرکنندگان نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد در‌حال‌حاضر بازار دلایل و انگیزه‌های کافی برای تجارت و فعالیت ندارد. یکی از فعالان بازار می‌گوید رونق و افزایش بازار در روزهای آتی به ثبات ارزش ین در مقابل دلار بستگی دارد.

شاخص سهام نیکی در روز دوشنبه ۳/۰درصد یا ۵۲واحد از دست داد و به واحد ۱۵۶۲۹رسید. شاخص سهام نیکی هفته گذشته ۳/۵درصد به دست آورده بود. تجارت متعادل و آرام بود و فقط ۱/۲میلیارد سهم دست به دست شد. ارزش سهام کمپانی کانن ۹/۰درصد تنزل یافت و هر سهم این کمپانی به ۵۷۶۰ین رسید. ارزش سهام سونی دیگر کمپانی صادرکننده ۸/۰درصد کاهش یافت تا بازندگان روز دوشنبه جملگی از صادرکنندگان باشند.

اما در چین، نزدک دفتر کار خود را در پکن افتتاح کرد و خود را یک مرحله به فعالیت در بازار سهام چین نزدیک کرد. کمپانی «بازار سهام نزدک» در اعلامیه‌ای به مناسبت شروع به کار در پکن گفت:‌ آنها امیدوارند بتوانند به زودی فعالیت خود را در بازار سهام چین آغاز کنند و نیز بتوانند کمپانی‌های چینی را جذب کنند تا به عنوان اعضا و اجزای شاخص نزدک در بازار سهام این کشور فعالیت کنند.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار همچنان سر صعود ندارد. یکی از دلایل کاهش ارزش دلار نشست کشورهای حوزه خلیج‌فارس در دوحه است که درباره ادامه معاملات نفتی به دلار قرار است تصمیم بگیرد. احتمال زیادی وجود دارد که این کشورها به دلیل کاهش مداوم ارزش دلار بخواهند معاملات نفتی را از این پس به ارز قوی‌تر و باثبات‌تری معامله کنند. این موضوع طبعا روی ارزش دلار تاثیرگذار خواهد بود.

روز دوشنبه در آسیا هر دلار به ازای ۵۳/۱۱۰ین معامله شد که از بعدازظهر جمعه تا صبح دوشنبه ۵/۰درصد تنزل نشان می‌داد. همچنین نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۴۶۶۵/۱دلار معامله شد که ارزش یورو ۲/۰درصد افزایش نشان می‌دهد.

و اما وال‌استریت که به نظر می‌رسد تازه اعتماد به نفس خود را باز یافته است، در این هفته منتظر اخبار مهمی درباره وضعیت اشتغال و آمار خرده‌فروشی است. با اینکه به نظر می‌رسد کاهش نرخ بهره می‌تواند جرقه رونق وال‌استریت را در دسامبر بزند، اما در واقع بازار برای تداوم رونق نیاز به دلایل دیگری از جمله آمار و ارقام اقتصادی مناسب دارد. به هر حال گزارش بازار کار، خرده‌فروشی و نیز برونداد صنعتی به بازار نشان خواهد داد، چه اندازه اقتصاد می‌تواند رکود بخش مسکن را جبران کند و گام‌های رشد اقتصادی را به سرعت آغاز کند.