نوازشریف ثبت‌نام کرد

گروه بین‌الملل- نواز شریف نخست‌وزیر معزول پاکستان اعلام کرد او برای انتخابات سراسری پارلمان از منطقه لاهور ثبت‌نام کرده است. در عین حال او احتمال تحریم انتخابات از سوی حزبش را نیز رد نکرد. به گزارش بی‌بی‌سی، نواز شریف که در سال ۱۹۹۹ با کودتای پرویز مشرف سرنگون شد، پریروز پس از ۷سال در میان هلهله حامیانش به کشور بازگشت. شریف پس از ورود به کشور به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت که وی در لاهور قطعا فرم کاندیداتوری برای انتخابات را پر خواهد کرد، اما در عین حال به دلیل وضعیت اضطراری که در کشور حاکم است، ممکن است کل انتخابات را تحریم کند زیرا انتخابات در چنین شرایطی معنایی ندارد. انتخابات قرار است روز هشتم ژانویه انجام شود. نواز گفت: وقتی قانون اساسی به حالت تعلیق درآمده است، وقتی مردم با مشکل زندگی می‌کنند و قضات و وکلایی که براساس قانون عمل می‌کنند، از کار اخراج می‌شوند، آیا انتخابات در چنین شرایطی چیزی جز یک تقلب خواهد بود.

به نظر می‌رسد خانم بی‌نظیر بوتو نخست‌وزیر اسبق پاکستان هم در انتخابات نام‌نویسی کند اما او هم احتمال بایکوت و تحریم انتخابات را در صورت عدم لغو وضعیت اضطراری در کشور داده است. به هر حال با بازگشت نواز شریف به کشور، اوضاع سیاسی در پاکستان وضعیت بغرنجی به خود گرفته است. پیش از این بی‌نظیر بوتو در پی مذاکره با ژنرال مشرف بر سر تقسیم قدرت به کشور بازگشت، او در حالی به پاکستان رفت که نواز شریف در اولین تلاش خود برای بازگشت از تبعید، از فرودگاه دیپورت شد و به عربستان رفت. اما رای دادگاه مبنی بر عدم صلاحیت پرویز مشرف برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری باعث اخراج دادستان دادگاه عالی و نیز اعلام وضعیت فوق‌العاده در کشور شد. در این ایام دوبار بوتو در خانه‌اش تحت نظر قرار گرفت. بازگشت نواز شریف در هنگامه فشار جامعه بین‌المللی به پاکستان برای پایان دادن به وضعیت اضطراری در کشور و تعلیق قانون اساسی به مشکلی دیگر برای رییس‌جمهور مشرف تبدیل شد که اعلام کرده بود به زودی از سمت فرماندهی ارتش کناره‌گیری خواهد کرد.

با اینکه اعلام شده بود از ورود نواز به پاکستان جلوگیری خواهد شد اما سفر مشرف به پاکستان اوضاع را دگرگون کرد، هر چند رییس‌جمهور پاسخ شفافی درباره بازگشت نواز به کشور نداد. نواز شریف در سخنرانی خود درست پس از ورود اعلام کرد، ورود او به کشور حاصل هیچ معامله‌ای نیست. وی درواقع می‌خواست به گمانه‌زنی‌هایی پاسخ دهد که ورود او را به کشور حاصل مذاکره و توافق با دولت نظامی می‌دانند. او خطاب به مردم پاکستان گفت: قرارداد من با شما سات، با شما مردم پاکستان.

شریف در سخنرانی خود گفت: برقراری وضعیت اضطراری که از روز سوم نوامبر در کشور آغاز شده است، هیچ سازگاری با انتخابات آزاد و منصفانه ندارد. او در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: امکان ندارد او بتواند با ژنرال مشرف کار کند و تنها هدف او رهایی پاکستان از حکومت نظامیان است. وی گفت: من اینجا هستم تا نقش و وظیفه خود را برای نجات کشور از چنگ دیکتاتوری بنمایم.

تحلیلگران بازگشت نواز شریف را افزوده شدن مشکلی بر وضعیت متناقض‌نمای پاکستان می‌دانند. آنها معتقدند، مشکل از وقتی شروع شد که هواپیمای بی‌نظیر بوتو در کراچی بر زمین نشست.

هر چند به نظر می‌رسید به دلیل حمایت آمریکا از توافق بین مشرف و بوتو، همه چیز خوب پیش می‌رود. اما این دو رقیب هرگز نتوانستند به هم نزدیک شوند. مشرف در جایی اعلام کرد او تحت فشار بوده است تا به رهبران فاسد قبلی (منظور خانم بوتو و پرونده رسوایی شوهرش آصف زرداری بود)، اجازه ورود به کشور را بدهد و خانم بوتو، مشرف را به نقض دموکراسی متهم کرد. اکنون ورود نواز و احتمال شرکت او در انتخابات اوضاع را پیچیده‌تر ساخته است.