گروه بین‌الملل- با بازگشایی بورس‌های نفت در صبح دیروز بار دیگر قیمت نفت روند افزایش را در پیش گرفت. بهای نفت که صبح دیروز با قیمت ۲۸/۹۸ دلار در هر بشکه معاملاتش در بورس‌های اروپا و آسیا آغاز شده بود در نیمروز معاملاتی با ۷۳سنت افزایش به ۰۱/۹۹دلار رسید. دیروز برخی تحلیلگران ابراز عقیده کردند که امروز و بازگشایی بورس نیویورک بهای نفت برای نخستین بار در تاریخ از مرز ۱۰۰دلار عبور کند. فشار تقاضای ماه ژانویه به شدت روی بازارهای نفت سنگینی می‌کند و این در حالی است که معامله‌گران بورس نفت نسبت به آینده عرضه و تامین نفت کافی اطمینان ندارند. آنتونی نونان تحلیلگر بازار نفت با اشاره به تاکید تعهد اوپک به تامین نفت کافی و ذکر این بند در بیانیه پایانی اجلاس سران سازمان کشورهای صادرکننده نفت گفت: اگرچه این تضمین می‌تواند جو روانی مثبت را ایجاد کند اما شرایط بازارهای نفت به گونه‌ای است که بروکرهای نفتی می‌خواهند نتایج عینی افزایش تولید را شاهد باشند.

از سوی دیگر تداوم کاهش ارزش دلار در برابر یورو همچنان عامل مهم و تاثیرگذار در افزایش قیمت نفت به حساب می‌آید.

گمانه‌زنی‌هایی که در مورد کاهش مجدد نرخ بهره در ایالات متحده وجود دارد باعث شده تا دلار نتواند قدرت بگیرد.

در پی افزایش بهای نفت وست تگزاس، بهای نفت برنت دریای شمال نیز در بورس نفت لندن افزایش پیدا کرد. بهای نفت پایه لندن دیروز در نیمروز معاملاتی با ۶۹سنت افزایش به ۶۰/۹۶دلار رسید.

به نظر می‌رسد قیمت نفت اکنون در انتظار اجلاس وزرای عضو اوپک است. بازار نفت که از اجلاس سران اوپک نتیجه دلخواه خود را نگرفته است اکنون به اجلاس وزرای نفت این سازمان چشم دوخته که قرار است در روز پنجم دسامبر در امارات متحده عربی برگزار شود. در صورتی که وزرای نفت اوپک در این اجلاس نتوانند روی افزایش تولید توافق کنند آنگاه دیگر چشم‌انداز نزدیکی برای افزایش تولید وجود ندارد. در این شرایط است که فشار تقاضای ماه‌های فوریه و مارس می‌تواند اثر خود را روی قیمت‌ها بگذارد.