ایسنا- یک روز پس از دستگیری گری کاسپارف، قهرمان سابق شطرنج جهان و رهبر حزب مخالف روسیه به خاطر رهبری یک تظاهرات علیه رییس‌جمهور این کشور و در فاصله یک هفته به انتخابات پارلمانی، مقامات روسی خود را برای مواجهه با یک تظاهرات تازه آماده کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گری کاسپارف رهبر حزب مخالف روسیه، روز شنبه به جرم سازماندهی یک تجمع بدون مجوز و بی‌توجهی به اخطارهای پلیس به پنج روز حبس محکوم شد. وی در جمع خبرنگاران با بی‌اساس خواندن اتهامات خود، رییس‌جمهور روسیه را به بهره‌گیری از روش‌های ارعاب و تهدید متهم کرد.

کاسپارف طی سخنانی که از رادیو اکو مسکو پخش شد، اظهار داشت: آنچه که امروز در دادگاه رخ داد باورکردنی نیست. روال دادگاه به شدت نقض شد. طبیعتا من درخواست تجدیدنظر خواهم کرد ولی دیگر نمی‌توان درباره عدالت صحبت کرد.

قهرمان سابق شطرنج جهان گفت: مقامات در حال نقض تمام حد و حدود ممکن و غیر ممکن هستند. من از تمام طرفداران خودمان می‌خواهم که تسلیم این ارعاب و تهدید کرد.

ائتلاف روسیه دیگر تحت رهبری گری کاسپارف روز شنبه یک تجمع و راهپیمایی بدون مجوز را در مرکز مسکو برگزار کرد و چپ‌گرایان افراطی، میانه‌روها و اصلاح طلبان لیبرال مخالف سیاست‌های پوتین را گردهم جمع کرد؛ اما کاسپارف در جریان این راهپیمایی دستگیر شد.

پلیس ضد شورش روسیه کاسپارف و یکی از محافظان شخصی وی را دستگیر و به زور سوار یک اتوبوس پلیس کرد و از محل تظاهرات جایی که صدها فعال مخالف رو در روی نیروهای امنیتی ایستاده بودند، دور کرد.

به گفته خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، طرفداران کاسپارف پشت سر اتوبوس حامل وی فریاد می‌زدند «آزادی! آزادی!».

کاسپارف هم چنین یک بار در ماه آوریل (فروردین گذشته) پس از یک راهپیمایی در مرکز مسکو که به شدت توسط پلیس ضد شورش سرکوب شد، دستگیر شد.

وی روز شنبه پس از محاصره شدن خود و طرفدارانش توسط نیروهای امنیتی در جمع خبرنگاران گفت: ما نظم عمومی را تهدید نمی‌کنیم. ما خواستار یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز به سمت کمیسیون انتخابات هستیم.

پلیس روسیه اعلام کرد در پی تظاهرات روز شنبه در مجموع ۱۳ تن دستگیر شدند.