گروه بین‌الملل- هفته گذشته برای اولین بار قیمت نفت به چند ورقی ۱۰۰دلار برای هر بشکه رسید. روز ۲۱نوامبر هر بشکه نفت در نیویورک به ازای ۲۹/۹۹دلار معامله شد ولی البته مجددا به ۹۷دلار تنزل پیدا کرد و امید خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را برای نوشتن تیتر ؟؟؟دلاری را اندکی کمرنگ کرد. افزایش قیمت نفت به ۹۹دلار که عمدتا به دلیل تنزل شدید ارزش دلار صورت می‌گیرد، هراس و نگرانی شدیدی در بازارهای سهام جهان از جهت تحمیل هزینه اضافی به بودجه خانوارها و مصرف‌کنندگان ایجاد کرد. کاهش ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب به ویژه یورو که در هفته گذشته به بالاترین حد خود از زمان رایج شدن یورو رسید سطح نگرانی‌ها را تا اروپا و صنایع اروپایی گسترش داده است. در آخرین روز کاری هفته گذشته هر یورو به ازای ۴۸۶۵/۱دلار معامله شد و هر دلار به ازای ۱۰۸ین معامله شد که در سه سال اخیر بی‌سابقه است. هنوز معلوم نیست که کاهش ارزش دلار تا کجا پیش می‌رود و مقامات اقتصادی آمریکا تا چه وقت با تنزل ارزش دلار کنار خواهند آمد.

کاهش ارزش دلار نتیجه مستقیم اخبار مربوط به کسادی اقتصادی ایالات متحده است که پس از اعلام مقامات بانک مرکزی آمریکا صورت جدی به خود گرفته است. بانک مرکزی ایالات متحده در گزارش هفته گذشته اعلام کرد، انتظار می‌رود نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در ایالات متحده در سال ۲۰۱۰ در حدود ۵/۲درصد ترقی یابد که تصویری سهم، ناامیدانه و تاریک از اقتصاد آمریکا است. همچنین بانک در گزارش ادواری خود درباره تورم اعلام کرد، در سال‌جاری انتظار تورم ۶/۱ تا ۹/۱درصدی در آمریکا می‌رود. همچنین پیش‌بینی کرد در سال‌جاری نرخ رشد اقتصادی در سال آینده از ۸/۱درصد تا ۵/۲درصد افزایش یابد که حدود ۵/۰درصد کمتر از پیش‌بینی گزارش قبلی است که در ماه ژوئن منتشر شد. اعتراف بانک به کسادی اقتصادی آمریکا، حدس و گمان‌ها درباره کاهش مجدد نرخ بهره در ایالات متحده را تقویت کرد. در ایالات متحده ؟؟ صنعتی ۵/۰درصد در ماه اکتبر کاهش یافت. نرخ خرید و فروش خانه در اکتبر ۳درصد افزایش یافت اما هنوز ۴/۱۶درصد کمتر از میزان معاملات سال گذشته است.

در انگلیس انتظار می‌رود بانک انگلیس نرخ بهره را در سطح ۷۵/۵درصد ثابت نگهدارد. بانک انگلیس مدتی است که نرخ بهره را در اثر بحران وام‌های اعتباری ثابت نگهداشته است، این درحالی است که تاکنون دو بار بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را کاهش داده است اما رییس بانک مرکزی انگلیس معتقد است نرخ تورم در این کشور تحت کنترل است و هنوز در محدوده حد نصاب بانک قرار دارد. درست لحظاتی قبل از شروع جلسه بانک، آشکار شد که دو تن از نه تن اعضای کمیته تصمیم‌گیری بانک به کاهش نرخ بهره رای به ۵/۵درصد رای داده‌اند، فاش شدن این خبر باعث کاهش ارزش پوند در مقابل یورو گردید.در نروژ تولید ناخالص داخلی این کشور ۴/۱درصد افزایش یافت که نرخ رشدی سالم و امن است.در کانادا هزینه مصرف‌کنندگان ۴/۲درصد در سال تا ماه اکتبر افزایش یافت. همچنین نرخ تورم واقعی که هزینه غذا و سوخت از آن کسر می‌شود ۸/۱درصد افزایش یافت که نزدیک به حد نصاب بانک مرکزی کانادا است و بنابراین هنوز در محدوده امن است و نیازی به افزایش نرخ بهره برای جلوگیری از تورم نیست.و اما بازارهای سهام جهان هنوز در معرض طوفان قرار دارند و وضعیتی آشفته و مغشوش دارند، فقط برخی روزها، دلایلی برای فعالیت پیدا می‌کنند تا ضرر ناشی از روزهای طوفانی را اندکی جبران‌کننده هفته آینده، هفته‌ای مهم برای بازارها است.