کناره‌گیری استرالیا از جنگ علیه تروریسم

گروه بین‌الملل - کوین راد نخست وزیر منتخب استرالیا پیروزی قاطع حزب کارگر در انتخابات این کشور را آغاز عصر جدیدی در استرالیا توصیف کرد.

کوین راد که در جمع گروهی از هواداران حزب کارگر استرالیا سخن می‌گفت قول داد که در بسیاری از سیاست‌های دولت پیشین تجدیدنظر کند. رهبر حزب کارگر که چندی دیگر به عنوان نخست وزیر جدید استرالیا سوگند خواهد خورد در جمع کسانی که به او رای داده‌اند متعهد شد که به آرای آنها احترام بگذارد.

نخست وزیر منتخب استرالیا گفت: من مصمم هستم به اعتمادی که مردم سرزمین بزرگمان نسبت به من نشان داده اند احترام بگذارم و به تمام کسانی که امروز به من رای دادند، به تک تک آنها می‌گویم که نخست وزیر تمام استرالیایی‌ها خواهم بود.

گفته می‌شود که دولت جدید استرالیا، نیروهای این کشور را از عراق خارج خواهد کرد و نقش مهمی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی خواهد داشت.

با پیروزی حزب کارگر استرالیا در انتخابات عمومی این کشور، جان هاوارد، نخست وزیر ۶۸ ساله این کشور، پس از ۱۱ سال ناچار به کناره‌گیری از قدرت شد. او از متحدان جورج بوش رییس‌جمهور آمریکا در حمله به افغانستان و عراق بود.

به این ترتیب کوین راد، رهبر حزب کارگر و دیپلمات سابق که ۲۰ سال جوان تر از جان هاوارد است، سمت نخست وزیری را عهده دار خواهد شد.

راد در اولین سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات، قول داد دوره تازه ای را در تاریخ استرالیا شروع کند.

به گزارش بی بی سی برخورد دولت جدید با مسائل بین‌المللی متفاوت با دولت جان هاوارد خواهد بود و استرالیا بازگرداندن سربازانش از عراق را شروع خواهد کرد.

به گفته کارشناسان، احتمال دارد پیروزی حزب کارگر، روابط این کشور با آمریکا را دگرگون کند.

این چهارمین بار بعد از جنگ جهانی دوم بود که مردم استرالیا در انتخابات عمومی به حزب مخالف دولت حاکم رای می‌دادند.

مطابق قانون اساسی استرالیا شرکت در انتخابات اجباری است و تعداد شرکت‌کنندگان در این انتخابات، بیش از ۱۳میلیون نفر تخمین زده شده است.

متحدان استرالیا و کشورهای آسیایی همسایه، پیروزی کوین راد، رهبر حزب مخالف دولت استرالیا را در انتخابات پارلمانی دیروز به وی تبریک گفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «جرج بوش» رییس‌جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی با کوین راد، پیروزی وی را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که همکاری‌ها و روابط دو کشور گسترش یابد.

«گوردون جاندرو»، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید با اعلام این خبر گفت: بوش با «جان هاوارد» نیز تلفنی صحبت کرد و وی را یکی از حامیان اصلی آمریکا در جنگ عراق خواند و از رهبری قوی وی طی هفت سال گذشته تقدیر کرد.

در همین حال کوین راد دیروز در نخستین کنفرانس خبری خود خبر داد که در سال ۲۰۰۸ به آمریکا سفر خواهد کرد. وی افزود که در گفت‌وگویش با بوش بر نقش محوری آمریکا در سیاست خارجی استرالیا تاکید کرده است.

راد همچنین از گفت‌وگوی خود با گوردون براون، نخست وزیر انگلیس و سوسیلو بامبانگ یودهویونو، رییس‌جمهوری اندونزی خبر داد.

جزیره بالی اندونزی هفته آینده میزبان نشست جهانی پیمان کیوتو مربوط به گرم شدن کره زمین است و راد به عنوان نخست وزیر استرالیا در آن شرکت خواهد کرد.

سخنگوی رییس‌جمهوری اندونزی گفت: جاکارتا از انتخاب راد استقبال کرده، زیرا فرصت برای موفقیت نشست هفته آینده بالی را افزایش داده است. استرالیا در دوران هاوارد حاضر به امضای پیمان کیوتو و کاستن از میزان تولید گازهای گلخانه‌ای گرم کننده کره زمین نشد.

خبرگزاری شینهوا نیز گزارش داد: ون جیابائو، نخست وزیر چین پیام تبریکی برای راد فرستاد. اما روزنامه‌های ژاپن دیروز درباره نزدیکی کانبرا به پکن، رقیب توکیو هشدار دادند.

با پیروزی ۷۰ درصدی «کوین راد» در انتخابات روز شنبه استرالیا، احتمال خروج نظامیان این کشور از عراق افرایش پیدا کرده است. شرکت‌کنندگان در انتخابات خواهان اعمال تغییرات اساسی در استرالیا پس از فعالیت ۱۱ساله جان هاوارد، نخست وزیر کنونی این کشور بودند.