گروه بین‌الملل- در حالی که جان هاوارد نخست‌وزیر ۶۸ ساله استرالیا ابراز امیدواری کرده است که حزبش بتواند اکثریت پارلمان را به دست آورد و او پنجمین دوره نخست‌وزیری خود را آغاز کند، نتایج اولیه نشانگر امری مخالف امیدواری‌های جان هاواراد است. نتایج مقدماتی شمارش آرا در استرالیا نشان می‌دهد که حزب کارگر که حزب مخالف دولت است توانسته اکثریت آرا را به دست آورد. تحلیلگران عقیده دارند ترکیب آرا به گونه‌ای است که به احتمال زیاد حزب کارگر در پایان خواهد توانست اکثریت پارلمان ۱۵۰ کرسی استرالیا را به دست آورد. حزب کارگر تا نیم روز دیروز توانسته بود ۶۰ کرسی را به دست آورد. تنها ۱۶ کرسی دیگر می‌تواند کوین راد رهبر حزب کارگر را به عنوان نخست‌وزیر جدید استرالیا روانه دفتر نخست‌وزیری کند. جان هاواراد برای مدت یازده سال نخست‌وزیری استرالیا را بر عهده داشت. او که رهبری لیبرال میهنی را بر عهده دارد در سال ۱۹۹۶ توانست حزب خود را در انتخابات پارلمانی به پیروزی برساند. اجرای یک سلسله اصلاحات اقتصادی موجب شد تا جان هاواراد برای سه دوره دیگر نیز بتواند در کارزار انتخابات پیروز میدان شود.

بدون تردید آنچه محبوبیت جان هاوارد را در استرالیا کاهش داد و زمینه شکست او را فراهم کرد همان چیزی بود که پیش از این چند رییس دولت دیگر را نیز گرفتار کرده بود. اتحاد با بوش در جنگ علیه تروریسم و از آن مهمتر پافشاری بر این اتحادیه سبب شد تا رفته‌رفته اعتماد مردم به دولت هاوارد کاسته شود. جان هاوارد در سخنرانی‌های انتخاباتی خود پیوسته بر عزم دولتش بر ادامه جنگ علیه تروریسم تاکید کرد و گفت: در صورتی که مجددا به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود سربازان اعزامی به افغانستان را در آنجا نگه خواهد داشت.

همراهی با جورج بوش در جنگ علیه تروریسم در طول سال‌هایی که از این جنگ‌ها می‌گذارد زمینه کاهش محبوبیت و سقوط مهمترین هم پیمانان جورج بوش را فراهم کرده است. تونی بلر در بریتانیا و خوزه ماریوازنار در اسپانیا از شاخص‌ترین چهره‌های سیاسی هستند که محبوبیت سیاسی خود را نزد مردم بر سر این اتحاد نهادند.

در حالی که هنوز نتایج قطعی انتخابات استرالیا اعلام نشده است کوین راد رهبر حزب کارگر در جمع خبرنگاران حاضر شده و به طور ضمنی از برنامه‌هایش برای اداره کشور سخن گفت: به گزارش بی‌بی‌سی کوین راد که رای خود را در ایالت کویینزلند به صندوق انداخته بود با چهره‌ای همانند یک نخست‌وزیر در جمع خبرنگاران حاضر شده و گفت: کشور برای آینده نیاز به برنامه‌های جدید دارد. برنامه‌هایی که با جدیدت اجرا شوند و منعکس‌کننده خواست تمامی افراد باشند.

وی افزود: مردم به رهبری جدید با برنامه‌های مثبت برای آینده نیاز دارد.

حزب کارگر پیش از این اعلام کرده است که اصلاحات گسترده‌ای را در جهت بهبود جایگاه استرالیا انجام دهد. به نظر می‌رسد امضای پیمان کیوتو مبنی بر کاهش تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای یکی از این گام‌های اصلاحی باشد.