گروه بین‌الملل- حضور مردم در فروشگاه‌ها و مراکز خرید در روز شکرگذاری، سرمایه‌گذاران افسرده و نگران وال‌استریت را ترغیب کرد تا جمعه سیاه را با افزایش سپری کنند.

به گزارش رویتر از نیویورک، روز پنج‌شنبه مردم برای خرید به فروشگاه‌ها هجوم آوردند، این در حالی بود که بسیاری از تحلیل‌گران و نیز خود سرمایه‌گذاران از رونق خرید در این فصل به دلیل آمار و ارقام اخیر ناامید بودند. تمایل و رغبت مردم به خرید نشان داد که به رغم مشکلات اقتصادی آنها هنوز انگیزه برای جشن گرفتن روزهای خاص و سال نو را دارند. این موضوع باعث شد تا سرمایه‌‌گذاران با اینکه خبر خوبی درباره اقتصاد دریافت نکردند، اما ترجیح دادند، رغبت مردم را برای خرید پاس بدارند و به معامله روی بیاورند، به‌هر‌حال این مصرف‌کنندگان، عنصر و عامل کلیدی اقتصاد هستند. یکی از فعالان بازار می‌گوید: من خیلی علاقه داشتم، تا این رونق را جشن بگیرم، اما حجم معاملات محدود ماند که البته یکی از دلایل محدودیت، کوتاه روز کاری جمعه برای وال‌استریت بود که سه ساعت زودتر از همیشه تعطیل شد.

برای استانداراندپورز، رونق روز جمعه مانند یک موهبت الهی بود، زیرا که روز چهارشنبه تنزل این شاخص به حدی بود که به گفته تحلیل‌گران به منطقه منفی برای اولین‌بار در سال وارد شد. با این همه رونق روز جمعه در حدی نبود که بتواند ضرر هفته را جبران کند. یکی از علت‌های رونق محدود ال‌استریت، به تعطیلات رفتن برخی از بازیگران اصلی وال‌استریت بود، بنابراین در نبود پیشتازان و پیشکسوتان، بازار با احتیاط رفتار کرد.

شاخص سهام داوجونز ۱۸۲واحد یا ۴۲/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۲۹۸۱ رسید. استاندارد اندپورز ۲۴واحد یا ۶۹/۱درصد کسب کرد و به واحد ۱۴۴۹ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۳۴ واحد یا ۳۴/۱درصد به دست آوردند و به واحد ۲۵۹۷ رسید. برای کل هفته هم داوجونز ۳۴ واحد یا ۳۴/۱درصد به دست آوردند و به واحد ۲۵۹۷رسید. برای کل هفته هم داوجونز ۴۹/۱درصد از دست داد. استاندارد اندپورز ۲۴/۱دردص کاهش یافت و اما شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۵۴/۱ به دست آورد. در روز جمعه سهام موسسات مالی و اعتباری که در هفته‌های اخیر رو به کاهش داشتند، روز جمعه افزایش تجربه کردند. همچنین سهام خرده‌فروشان مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال‌مارت یا سیتی‌استور هم رونق خوبی یافت.تحلیل‌گران همچنین پیش‌بینی کردند که رونق مصرف در ایالات‌متحده احتمالا بر بازار کار هم تاثیر خواهد داشت، به اعتقاد آنها هنوز بحران وام‌های اعتباری نتوانسته است بر بازار کار در ایالات تاثیر اساسی و مهمی بگذارد و اکنون هجوم مردم به خرید می‌تواند حتی اثرات منفی آن بحران را تاحدی خنثی کند، اما شهروندانی که برای خرید رفته‌ند، از شکایت و گلایه خودداری نکردند. بسیاری از آنها گفتند که ما در واقع فقط تماشا می‌کنیم تا ببینیم آیا چیزی برای خرید وجود دارد یا خیر. به نظر می‌رسد مردم در این شرایط می‌خواهند از شرایط ویژه خرید، حراج و تخفیف‌ها حداکثر استفاده را بکنند.اما در بازار معاملات ارزی، ارزش دلار به پایین‌ترین حد در برابر ین و یورو رسید. این تنزل به دلیل احتمال کاهش مجدد نرخ بهره در ایالات‌متحده اتفاق افتاد. روز جمعه هر یورو به ازای ۴۹۶۶/۱ دلار معامله شد که نسبت به روز قبل که هر یورو به ازای ۴۸۷۳/۱ دلار معامله شده بود، ارزش دلار کاهش محسوسی نشان می‌دهد.نرخ برابری ین در برابر دلار، هر دلار به ازای ۶۸/۱۰۷ین معامله شد. روز قبل هر دلار به ازای ۱۰۸ین معامله شد که از سال ۲۰۰۵ تاکنون بی‌سابقه است.