ایسنا- طرح میشل عون برای حل بحران سیاسی لبنان از سوی حزب اکثریت پارلمان رد شد.

به گزارش خبرگزاری کویت، میشل عون، رهبر مارونی‌های لبنان و رییس جبهه تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان روز پنج‌شنبه طرحی را برای حل بحران سیاسی این کشور پیشنهاد داد که بر انتخاب نامزدی خارج از حزب پارلمانی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری لبنان تاکید کرد.

بر اساس این طرح، نامزد جدید ریاست جمهوری لبنان که گفته می‌شود یکی از نمایندگان لبنانی به نام «پی‌یر دکاش» بوده، باید به سند تفاهمی که حزب ملی آزاد (حزب عون) در سال ۲۰۰۵ با حزب‌ا... لبنان امضا کرده، پایبند باشد. این طرح همچنین از سعد حریری، رهبر اکثریت پارلمان لبنان خواسته تا فردی را خارج از حزب پارلمانی و گروه سیاسی‌اش به عنوان نخست‌وزیر جدید لبنان معرفی کند و این نخست‌وزیر جدید نیز به تعهدات موجود نسبت به تشکیل دادگاه بین‌المللی برای محاکمه عاملان ترور رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان پایبند باشد.

در طرح میشل عون همچنین آمده است کسی که پست نخست‌وزیری لبنان را بر عهده می‌گیرد باید ساختار کابینه‌اش را بر اساس معیارهای دولت وفاق ملی تنظیم کند و همانند تقسیم انجام شده در کرسی‌های پارلمان بین نمایندگان اکثریت و معارض که به ترتیب ۵۵‌درصد و ۴۵‌درصد کرسی‌ها را بر عهده دارند، پست‌های وزارتی نیز به همین منوال بین آنها تقسیم شود و چنانچه پست کلیدی به اکثریت داده می‌شود متقابلا دو پست کلیدی نیز به معارضان اعطا شود.

بر اساس این طرح، همچنین دولت جدید باید ضمن تصویب قانون جدید انتخابات پارلمانی تلاشش را برای حل و فصل نهایی پرونده مهاجران، تجدیدنظر در شورای قانون‌گذاری و مشارکت مسیحیان و مسلمانان در مراکز اداری قضایی و نظامی به کار بندد.

طرح عون همچنین ابقای میشل سلیمان به عنوان فرمانده ارتش لبنان را خواستار شده و آورده است در صورت خالی ماندن این پست رییس‌جمهور جدید می‌تواند فرمانده جدید ارتش را به صورت ویژه انتخاب کند. در همین حال، اکثریت پارلمان لبنان معروف به گروه ۱۴ مارس پیشنهاد عون را رد کرده و از نمایندگان لبنان خواستند تا در جلسه انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کنند. حزب اکثریت پارلمان لبنان مفاد پیشنهاد شده در طرح عون را کودتاگرایانه‌ و مغایر با توافقنامه طایف و قانون اساسی دانستند. گفته می‌شود که عون تاکید کرد: هرگز با رییس جمهوری که مورد پذیرش حزب‌ا... لبنان نباشد، موافقت نخواهد کرد. در همین حال، شبکه تلویزیونی الجزیره از احتمال تاخیر مجدد در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری لبنان تا اواخر ماه جاری میلادی خبر داد. بر اساس این گزارش، همچنین ممکن است جلسه پارلمان با حضور نمایندگان اکثریت در داخل پارلمان و نمایندگان معارض در خارج از سالن پارلمان برگزار شود که به این ترتیب به دلیل عدم حدنصاب لازم برای انتخاب رییس‌جمهور جلسه پارلمانی رسمیت نخواهد داشت.

از سوی دیگر، امیل لحود، رییس‌جمهور لبنان نیز تاکید کرده که در صورت عدم انتخاب رییس‌جمهور جدید در روز جمعه از اختیارات قانونی‌اش استفاده کرده و یک دولت نظامی موقت تشکیل خواهد داد.