ایسنا- مقامات آمریکایی گفتند: رییس‌جمهور آمریکا در تاریخ ۲۷‌نوامبر میزبان کنفرانس مهمی برای احیای روند صلح خاورمیانه و زمینه‌سازی برای ایجاد کشور مستقل فلسطین خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات وزارت امور خارجه آمریکا گفتند: جورج بوش رییس‌جمهور آمریکا، ایهود المرت نخست‌وزیر اسرائیل و محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، این کنفرانس را که سه‌شنبه هفته آینده در آناپولیس در ایالت مریلند آمریکا آغاز به کار می‌کند و بیش از ۴۰ کشور جهان در آن حضور دارند، افتتاح خواهند کرد. دیوید ولش فرستاده آمریکا به خاورمیانه، اظهار داشت: ما احساس می‌کنیم این یک لحظه واقعا مهم است. بر سر این مساله که در این کنفرانس می‌توان شرایط را تغییر داد و مذاکرات جدی را آغاز کرد، تفاهم و اتفاق‌نظر وجود دارد. روند صلح خاورمیانه از ۷سال قبل و زمانیکه بیل کلینتون رییس‌جمهور سابق آمریکا سعی داشت در اواخر دوره تصدی‌اش بحران موجود را به طور نهایی حل‌و‌فصل کند متوقف شده است.

آمریکا در ابتدای راه تلاش‌های تازه‌اش برای برقراری صلح فلسطین- اسرائیل امیدوار است تا حمایت کشورهای عرب میانه‌رو را جلب کند.

جورج بوش اولین بار در ماه جولای‌(تیر) طرح‌های برگزاری کنفرانس آناپولیس را اعلام کرد. اما همزمان با برگزاری کنفرانس آناپولیس در روز سه‌شنبه آتی، یک سری نشست‌های کوچک نیز برگزار خواهد شد. گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ‌سفید گفت، جورج بوش در روزهای دوشنبه و چهارشنبه هفته آینده در کاخ‌سفید میزبان گفت‌وگوهای دوجانبه با نخست‌وزیر اسرائیل و رییس تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد بود. همچنین جورج بوش دوشنبه شب در ضیافت شام کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا برای روسای هیات‌های حاضر در کنفرانس سخنرانی خواهد کرد. واشنگتن روز سه‌شنبه دعوت‌نامه‌هایی را برای حدود ۱۰۰ نماینده‌ از خاورمیانه، اروپا و آسیا از جمله ژاپن، مالزی و اندونزی ارسال کرد. وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: عربستان سعودی متحد کلیدی آمریکا که در سال ۲۰۰۲ طرح صلح اعراب را حمایت مالی کرد نیز به کنفرانس آناپولیس دعوت شده است، ولی تاکنون هیچ پاسخ رسمی به این دعوت‌نامه‌ها داده نشده است. یک مقام بلندپایه فلسطینی گفت، جورج بوش در دعوت‌نامه خود به محمود عباس تصریح کرد که نشست آناپولیس با هدف هموار کردن راه مذاکرات جامع بین دو طرف برگزار خواهد شد. اما در میان انبوهی از پیمان‌های نقض شده بین اسرائیل و فلسطین، دانا پرینو سخنگوی کاخ‌سفید پیشتر تاکید کرد که بوش در آناپولیس بر سر هیچ چیزی شرط نمی‌بندد. وی گفت: رییس‌جمهور یک قمارباز نیست. ما می‌دانیم که قرار نیست در کنفرانس آناپولیس شاهد نتایج فوری باشیم. انتظار می‌رود دو طرف پس از این کنفرانس مذاکرات خود درخصوص مشکل‌ساز‌ترین مسایل از جمله مرزها،‌ آوارگان فلسطینی و وضعیت بیت‌المقدس را آغاز کنند. تزیپی لیونی وزیر امور خارجه اسرائیل، طی سخنانی تلویزیونی خواستار حمایت گسترده‌ اعراب شد و در آستانه گفت‌وگوها گفت دولت اسرائیل نیز باید فلسطینیان را مورد توجه قرار دهد. وی در عین حال خاطرنشان کرد، اما نشست آناپولیس از تداوم نبردها با تروریسم جلوگیری نخواهد کرد و تشکیلات خودگردان نیز باید همین کار را انجام دهد. اما کاخ‌سفید اعلام کرد: با توجه به تردید برخی کشورهای عربی نسبت به آینده این کنفرانس بوش سعی کرد از طریق تماس با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه و عبدالله پادشاه عربستان مقدمات این نشست را فراهم کند. اما وزرای امور خارجه کشورهای عربی در نشست امروز خود در قاهره درباره حضورشان در کنفرانس آناپولیس تصمیم‌گیری خواهند کرد.