اوج‌گیری مجدد طلا و یورو

دنیای اقتصاد- ناامیدی بازارهای نفت از افزایش تولید اوپک در آینده نزدیک و سقوط مجدد ارزش دلار، سبب شد تا قیمت نفت به طور ناگهانی افزایش پیدا کرده و به رکوردهایی جدید دست پیدا کند و با ۱/۳ دلار افزایش در عرض ۲۴ ساعت از بشکه‌‌ای ۹۹ دلارعبور کند. قیمت هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت به ۲۹/۹۹دلار رسید

تب ۹۹دلاری در بازار نفت

گروه بین‌الملل - ناامیدی بازارهای نفت از افزایش تولید اوپک در آینده نزدیک و سقوط مجدد ارزش دلار سبب شد تا قیمت نفت به طور ناگهانی افزایش پیدا کرده و به رکوردهایی جدید دست پیدا کند. به گزارش خبرگزاری رویتر قیمت نفت سبک و شیرین آمریکا دیروز به بشکه‌ای ۲۹/۹۹دلار رسید.

با ثبت این رقم نفت طی ۲۴ساعت ۱/۳دلار افزایش قیمت را تجربه کرد. عبور نفت از مرز ۹۹دلار بار دیگر بازارها را نسبت به نفت ۱۰۰دلاری حساس کرد. به عقیده تحلیلگران رسیدن نفت به بشکه‌ای صد دلار و حتی بیش از آن اکنون فزون‌تر از هر زمان دیگری امکان‌پذیر است و دیگر کسی تعجب نخواهد کرد که روی تابلوی نایمکس قیمت نفت را صد دلار در هر بشکه ببیند. افزایش قیمت نفت در نیویورک، بالا رفتن قیمت این کالای استراتژیک در لندن را به دنبال داشت. دیروز در اوج معادلات بورس نفت لندن هر بشکه نفت برنت دریای شمال به قیمت ۵۳/۹۶دلار خرید و فروش شد. نفت اوپک نیز دیروز ۷۸/۱دلار افزایش قیمت داشت و بشکه‌ای ۷۱/۸۸دلار دادوستد شد.

با وجود افزایش قیمت نفت به این رکورد هنوز بهای نفت با آنچه در ابتدای دهه ۸۰میلادی اتفاق افتاد بیش از یک دلار فاصله دارد. براساس نرخ دلار سال ۲۰۰۶ بهای نفت در سال‌های اول دهه ۸۰میلادی تحت‌تاثیر جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و ناامن شدن آبراه تنگه هرمز به رقم ۷۰/۱۰۱دلار در هر شبکه رسیده بود. برخی منابع خبری نیز اوج قیمت نفت را در طول تاریخ ۳۶/۱۰۰دلار در هر بشکه ذکر کرده‌اند.

تحلیلگران اتفاق‌نظر دارند که افزایش قیمت نفت در دیروز در پی کاهش بیش از پیش ارزش دلار اتفاق افتاده است. آنتونی نونان تحلیلگر ارشد بازار نفت در گفت‌و‌گو با رویترز گفت: افزایش قیمت نفت تحت‌تاثیر کاهش ارزش دلار در بازار ارز اتفاق افتاده است، البته نگرانی‌هایی هم از تامین نفت برای فصل زمستان وجود دارد. ویکتور شام دیگر تحلیلگر انرژی نیز به بلومبرگ گفت: بازار نفت به شدت تحت‌تاثیر بازار دلار قرار گرفته است. معامله‌گران ارز خبرهایی دریافت کرده‌اند که فدرال رزرو، بانک مرکزی آمریکا، قصد دارد در جلسه ماه دسامبر خود مجددا نرخ بهره را کاهش دهد. این موضوع ارزش دلار را در برابر یورو باز هم کاهش داد و زمینه صعود قیمت نفت را فراهم کرد. وی افزود: بازارهای نفت آمادگی لازم را برای جهش قیمت‌ها دارند و کاهش ارزش دلار این فرصت را برای آنها فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی داوجونز دیروز هر یورو در برابر ۴۸۴۱/۱دلار معامله شد.

این رقم پایین‌ترین نرخ برابری دلار از تاریخ به جریان افتادن یورو است. به اعتقاد تحلیلگران کاهش ارزش دلار در برابر یورو اگرچه باعث به وجود آمدن موازنه تجاری بین اروپا و ایالات‌متحده می‌شود، اما اثرات اقتصادی مخربی نیز برای اقتصاد جهان دارد. بر هم خوردن نظم بازارهای مالی ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا یکی از این اثرات است. از سوی دیگر زمزمه‌هایی که از کاهش رشد اقتصادی و همین طور رکود در برخی بخش‌های اقتصاد ایالات‌متحده شنیده می‌شود زمینه کاهش ارزش دلار را در برابر یورو فراهم کرد.