برنامه اقتصادی تونی‌بلر برای برقراری صلح در فلسطین

گروه بین‌الملل- تونی بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا و نماینده ویژه گروه چهارجانبه در خاورمیانه، برنامه خود برای اجرای چند پروژه اقتصادی جدید در مناطق فلسطینی را اعلام کرد.

بلر در کنفرانسی مطبوعاتی در بیت‌المقدس، و در حالی که سلام فیاض، نخست‌وزیر دولت فلسطینی و ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل را در کنار خود داشت، گفت: بدون امید به رفاه اقتصادی‌، راه‌حل‌های سیاسی هیچ‌گاه موفق نخواهند بود. بلر در این کنفرانس، خبر از اجرای چهار پروژه بزرگ، از جمله یک منطقه صنعتی در کرانه باختری رود اردن و یک سیستم فاضلاب در غزه، داده است. این نخستین طرح جدی بلر از زمان انتصاب به نمایندگی ویژه گروه چهار جانبه در خاورمیانه است.

به گزارش بی‌بی‌سی، برنامه‌های تونی بلر ابتکار جدیدی نیست، اما اهمیتش در این است که حمایت اسرائیل را نیز با خود دارد.

اسرائیل پیش از این با اشاره به مشکلات امنیتی، انتقال کالا و نیروی کار به سرزمین‌های فلسطینی را شدیدا محدود می‌کرد.

اعلام این برنامه‌های جدید در شرایطی صورت می‌گیرد که تلاش‌های دیپلماتیک برای موفقیت کنفرانس صلحی که قرار است چند روز دیگر در آناپولیس آمریکا برگزار شود، به شدت افزایش یافته است.

در‌حال‌حاضر وزرای خارجه بریتانیا و فرانسه در منطقه هستند و در حال مذاکره با طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی هستند.

قرار است نماینده‌ای از روسیه نیز به زودی به سوریه برود و با مقامات این کشور برای حمایت از این اجلاس مذاکره کند.

اهود اولمرت، نخست‌وزیر اسرائیل نیز روز سه‌شنبه با حسنی مبارک، رییس‌جمهور مصر دیدار خواهد کرد تا درباره این کنفرانس با او مذاکره کند.

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب، که بسیاری از آنان رابطه سیاسی با اسرائیل ندارند، روز جمعه این هفته درباره شرکت در کنفرانس صلح در آناپولیس تصمیم خواهند گرفت.