«پوتین‌ها» کرملین را رها نمی‌کنند

گروه بین‌الملل - در حالی که تنها ۴ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه مانده است اندک‌اندک زمزمه‌هایی مبنی‌بر احتمال حضور ولادیمیر پوتین برای سومین بار در راس دولت روسیه شنیده می‌شود. اگرچه ولادیمر پوتین خود بارها اعلام کرده که قصد تغییر قانون اساسی را برای رسیدن به قدرت ندارد اما تحرکات مقامات کرملین نشان می‌دهد که آن گونه هم که نمایان می‌شود بیکار ننشسته‌اند و قصد دارند راهی برای ورود ولادیمیر پوتین به کاخ کرملین برای سومین مرتبه پیدا کنند.

در انتخاباتی که دوم دسامبر برگزار خواهد شد به طور یقین حزب روسیه واحد که پوتین رهبری آن را در دست خواهد گرفت پیروز میدان خواهد بود. فتح دومای پنجم روسیه یعنی باز شدن ۵۰درصد راه برای کاندیداتوری پوتین.

در همین حال روسیه از حضور ناظران بین‌المللی در کنار صندوق‌های رای‌گیری جلوگیری کرده است. همچنین راهپیمایی‌ها و کمپین‌های حمایت از دور سوم کاندیداتوری پوتین که در نقاط مختلف روسیه به راه افتاده است نشان می‌دهد که مردم نیز نسبت به این حضور بی‌میل نیستند. هرچند احزاب مخالف به‌خصوص حزب کمونیست روسیه قویا معتقد است که این تظاهرات‌ها خودجوش نبوده و از سوی حزب حامی پوتین سازماندهی می‌شود تا اندک‌اندک زمینه‌های اجتماعی تغییر قانون اساسی و حضور ولادیمیر پوتین را در روسیه فراهم کند.

در همین حال زمزمه‌هایی از ورود لودمیلا پوتین همسر رییس‌جمهوری کنونی روسیه به عرصه مبارزات انتخاباتی در روسیه شنیده می‌شود. به گزارش خبرگزاری رویترز یک جنبش زنان در روسیه از لودمیلا پوتین درخواست کرد تا با استفاده از محبوبیت شوهرش در مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری در سال آینده شرکت کرده و به جای همسرش وارد کرملین شود. به عقیده تحلیلگران این می‌تواند به عنوان یک سناریو موردتوجه حزب پوتین قرار گیرد. چراکه در صورت شکست راه‌های ورود ولادیمیر پوتین به کرملین برای سومین بار، می‌تواند از طریق لودمیلا پوتین از پشت پرده بازی‌های سیاسی در روسیه را هدایت کند. با این وجود بانوی اول روسیه در هشت سال گذشته هیچ گونه حرکتی ازخود نشان نداده است که حاکی ازعلاقه او به کارهای سیاسی باشد.

در همین حال احزاب رقیب این را یک حرکت نمایشی برای گمراه کردن افکار عمومی در روسیه عنوان کردند و اعلام داشتند که پوتین با این گونه اخبار قصد دارد جامعه روسیه را فریب دهد. احزاب مخالف دولت خواهان برگزاری یک انتخابات آزاد بر مبنای قانون اساسی کنونی روسیه هستند.

دویچه وله در گزارشی از اوضاع داخلی روسیه از تدارک مردم این کشور برای دور سوم ریاست‌جمهوری ولادیمیر پوتین خبر می‌دهد.

در حالی که ناظران اروپایی از ورود به روسیه برای نظارت بر انتخابات این کشور بازمانده‌اند، هزاران شهروند روسی برای انتخاب پوتین به ریاست‌جمهوری برای یک دوره دیگر تظاهرات کردند.

به گفته این شبکه تلویزیونی، جنبشی که خود را طرفدار پوتین می‌نامد اعلام کرده است که ۳۰‌میلیون امضا برای حمایت از ریاست‌جمهوری وی برای دور سوم جمع‌آوری کرده است.

«پاول آستاچف» یکی از اعضای بنیانگذار این جنبش می‌گوید: ما فرصتی را برای پوتین می‌بینیم تا در راس قدرت بماند.

دویچه وله همچنین در ادامه مطلب خود با اشاره به اینکه گروه حامی پوتین تنها نیست، آورده است: از زمانی که پوتین برای انتخابات پارلمانی رهبری حزب «روسیه واحد» را در دست گرفته و در راس فهرست انتخاباتی این حزب قرار گرفته کشور شاهد ظهور ده‌ها گروه حامی پوتین بوده است که خواهان ابقا وی برای بار سوم بودند.

هواداران پوتین جهت انتخاب وی برای یک دوره دیگر در بین دلایل اصلی خود به این مطلب اشاره می‌کنند که سیاستمدارانی قابل‌مقایسه با پوتین در روسیه وجود ندارند و معلوم نیست که در آینده‌ای نزدیک پدیدار خواهند شد یا خیر.

در ضمن این گروه بر این باورند که کشوری که هنوز کاملا از مرز ثبات عبور نکرده است و در سال های دهه ۹۰‌حملات فراوان تروریستی را پشت سر گذاشته و در حال محقق ساختن سخت‌ترین برنامه‌های اصلاحات اجتماعی - اقتصادی است تا جایگاهی ارزشمند را در جهان برای خود به‌دست بیاورد، نیاز به رهبری مقتدر، معتبر و محبوب دارد.

این گروه بر این باورند که پوتین دقیقا توانسته حتی در آغاز اولین دوره ریاست‌جمهوری خود این گونه رهبری باشد و موفق شده تا برنامه‌های خود برای ایجاد ثبات سیاسی در روسیه و مدرنیزه‌سازی کشور را به پیش ببرد.