خبرگزاری مهر- یک روزنامه آمریکایی با اشاره به کاهش سطح خشونت‌ها در عراق اعلام کرد که گروه‌های شیعه و سنی این کشور با کنار گذاشتن اختلاف‌ها، جبهه واحدی را در برابر القاعده تشکیل داده‌اند.

روزنامه لس‌‌آنجلس‌تایمز با اعلام این خبر در ادامه نوشت: سنی‌ها و شیعیان عراق با وجود تنش‌های فرقه‌‌ای درون دولت، در جامعه چندوجهی عراق دست در دست یکدیگر داده و به حفاظت از امنیت جوامع متبوع خود در مقابل شورشیان و القاعده روی آورده‌اند. بر اساس این گزارش، مشارکت نیروهای مردمی‌ در تامین امنیت شهر بغداد، کمک بسیاری به کاهش کشتارها و خشونت‌ها در بغداد و حومه آن به ویژه شهرک «قرقیلیه» کرده است.

بر همین اساس، تا پیش از طرح «افزایش نیرو»، سربازان آمریکایی جرات ورود به شهرک قرقیلیه را نداشتند، پلیس ملی عراق هم حضور کم‌رنگی در منطقه داشت و مردم نیز با سربازان آمریکایی و نیروهای عراقی همکاری نمی‌‌کردند.

به نوشته لس‌آنجلس‌تایمز، امروز تامین امنیت این شهرک به دست نیروهای مردمی‌ مشترک شیعه و سنی افتاده و منطقه از امنیت نسبتا خوبی برخوردار است.

این روزنامه آمریکایی می‌افزاید: طرح عملیاتی آمریکا در استان سنی‌نشین «الانبار» که‌ سال گذشته بر مبنای استفاده از نفوذ سران قبایل شهر برای مبارزه با القاعده به اجرا درآمد؛ به تدریج به سایر نقاط این کشور تعمیم داده شده است.

به گزارش مهر در ادامه گزارش لس‌آنجلس‌تایمز آمده، در این طرح که آمریکا نام «جنبش بیداری» را برای آن انتخاب کرده، ۷۰هزار عراقی به دعوت شیوخ قبایل برای مبارزه با القاعده مشارکت کرده‌‌اند.