رویای برابری زنان با مردان در جهان

گروه بین‌الملل - مسائل زنان و توجه به موضوع زنان موضوعی بین‌المللی و مدرن است و بسیاری از کشورهایی که قدم در راه توسعه می‌گذارند، موضوع جنسیت و توجه به وضعیت زنان را به عنوان دغدغه‌ای جدی در کانون توجه قرار می‌دهد، هم از این رو که توسعه خود را مترقی و فرهنگی نیز نشان دهند. به‌هر حال زنان نیمی از جمعیت هر کشور جهان را تشکیل می‌دهند و این به معنای آن است که آنها نیمی از تولید و اقتصاد جهان را می‌چرخانند. این حضور در نیمه اول قرن بیستم، بیشتر در بخش‌های کارگری بوده است و به‌تدریج با گسترش آموزش، زنان به رده‌‌های بالاتر شغلی در واحدهای تولیدی و تجاری راه یافتند. با این همه حضور زنان در این حوزه‌ها اندک و قلیل و غالبا پذیرفته شده بود.

بنابراین زنانی که قدم در چنین راهی گذاشته‌اند، غالبا از اراده‌ای آهنین و شخصیتی قوی می‌بایست برخوردار باشند تا هم شایستگی خود را ثابت کنند و هم عرصه رقابت را به همتایان مرد خود نبازند.

به‌هر حال تحولات چند دهه اخیر، جنبش‌های موافق حقوق زنان، باعث پیشرفت و بهبود وضعیت زنان در سطح جوامع مختلف شده است، با این همه هنوز سطح دستمزدهای زنان با مردان در ۵رده شغلی یکسان، حتی در کشورهای پیشرفته یکسان نیست. مبارزه هنوز ادامه دارد اما به نظر می‌رسد وضع در برخی کشورها مانند کشورهای اسکاندیناوی در حال بهبود است و زنان در حال دستیابی به برابری موردنظر خود با همکاران مرد هستند.

شاخص شکاف جنسیتی جهانی در سال ۲۰۰۷ توضیح می‌دهد که زنان در کشورهای اسکاندیناوی تقریبا از موقعیت برابری با مردان برخوردار هستند و نزدیک به برابری کامل با آنها هستند. این شاخص که براساس ۱۴معیار از جمله حضور در عرصه سیاسی، دستیابی به آموزش، بهداشت و مشارکت اقتصادی تنظیم شده است، وضعیت زنان را در ۱۲۸کشور جهان بررسی کرده است.

در هیچ کجای دنیا وضع زنان با مردان کاملا برابر نیست اما کشورهای سوئد، نروژ، فنلاند و ایسلند خیلی به شرایط برابری کامل نزدیک هستند. آنها در زمینه نیروی کار و به اصطلاح استفاده از نیروی کار و نیز دستمزدها، میان زنان و مردان برابری برقرار کرده‌اند.

درفیلیپین و نیوزیلند هم زنان دارای نرخ مشارکت اقتصادی بالایی هستند. در این میان ایالات‌متحده آمریکا، پیشروترین و مترقی‌ترین کشور جهان ۸پله درجدول سقوط کرده است، علت این تنزل مقام، سخت شدن شرایط کار برای زنان در این کشور است. پایین‌ترین کشور جهان یمن است و پاکستان فقط دو پله بالاتر از یمن قرار دارد.