آمریکا خواستار عقب‌نشینی مشرف شد

گروه بین‌الملل- ایالات متحده رسما از ژنرال مشرف درخواست کرد تا از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و حالت فوق‌العاده را به تعلیق درآورد. جان نگروپونته، معاون وزیر خارجه آمریکا که هم‌اکنون در پاکستان به سر می‌برد در دیدار با ژنرال مشرف از او خواست که حالت فوق‌العاده در این کشور را پایان داده و زندانیان سیاسی را آزاد کند. هزاران نفر از مخالفان دولت و وکلای دادگستری طی تظاهرات‌های دو هفته گذشته در شهرهای مختلف پاکستان دستگیر شده‌اند. هواداران بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر اسبق پاکستان و رهبر کنونی اپوزیسیون داخلی این کشور بیشترین تعداد دستگیرشدگان هستند. جان نگروپونته که ماموریتش در پاکستان از سوی کاخ سفید تمدید شده است دیروز در یک کنفرانس خبری گفت: قوانین حالت فوق‌العاده با انتخابات آزاد و منصفانه همخوانی ندارد. نگروپونته با اعلام اینکه آمریکا مخالف ادامه وضعیت فوق‌العاده در پاکستان است، گفت: در دیدار با ژنرال مشرف از او خواستیم که از فرماندهی ارتش کناره‌گیری کرده و زندانیان سیاسی را آزاد کند.

وی افزود: وضعیت کنونی برخورد با مخالفان سیاسی در پاکستان و تعطیل کردن رسانه‌ها و دستگیرکردن فعالان حقوق شیر در پاکستان در راستای دموکراسی و اصلاحات نیست. با این حال جان نگروپونته، ژنرال مشرف را یک متحده ارزشمند برای ایالات متحده در جنگ علیه تروریسم خواند و ابراز امیدواری کرد که او انتخابات آزاد را در تاریخ ۹ ژانویه برگزار کند.

در همین حال بی‌بی‌سی گزارش داد که ژنرال پرویز مشرف، رییس‌جمهوری پاکستان در دیدار با معاون وزیر خارجه ایالات متحده تاکید کرده است که لغو وضعیت فوق‌العاده در پاکستان تنها زمانی میسر خواهد بود که امنیت به طور کامل به کشور بازگشته باشد.

جان نگروپونته نیز به مشرف اعلام کرد که دلایل او از نظر ایالات متحده برای ادامه حالت فوق‌العاده در پاکستان پذیرفتنی نیست.

ماموریت جان‌نگروپونته در اسلام‌آباد تمدید شده است. کارشناسان عقیده دارند که به زودی معاون وزیر خارجه آمریکا با بی‌نظیر بوتو دیدار خواهد کرد تا بار دیگر او را به شراکت در قدرت با مشرف تشویق کند. بی‌نظیر بوتو پس از دومین حبس خانگی خود اعلام کرد که تحت هیچ شرایطی به مشارکت در قدرت با ژنرال مشرف تن نخواهد داد.