هوگو چاوز: حمله به ایران نفت را به 200 دلار می‌رساند

گروه بین الملل- هوگو چاوز را می‌توان خبرساز اولین شب نشست سران اوپک در ریاض دانست. آنجا که چپگرای آمریکای لاتینی در جمع همتایان اوپکی خود قیمت ۱۰۰دلار را برای نفت‌خام منصفانه عنوان کرد. هوگو چاوز که کشورش همواره در اوپک از قیمت‌های بالا و کاهش سقف تولید به منظور حفظ قیمت‌ها در قله‌های بالا حمایت کرده است گفت: پایه همه حمله‌ها نفت است. اما اگر ایالات متحده دیوانگی کرده و به ایران حمله کند و یا اینکه حمله‌ای را علیه ونزوئلا طراحی کند قیمت نفت به ۲۰۰دلار خواهد رسید.

چاوز در ادامه خواستار افزایش نقش اوپک در تحولات سیاسی و تاثیرگذاری این سازمان در معادلات جهانی شد. چاوز با اشاره به قیمت‌های بالا گفت: امروز اوپک محکم ایستاده است. محکم‌تر از هر زمان دیگری که در گذشته وجود داشته است. اوپک باید خود را در معادلات ژئوپولتیک جهانی بیشتر دخیل کند و خود را بالا بکشد. اما این سخنان هوگو چاوز با مخالفت ضمنی ملک عبدا...بن عبدالعزیز روبه‌رو شد. ملک عبدا... بدون آنکه مستقیما به هوگو چاوز اشاره کند گفت: کسانی که می‌خواهند اوپک از موقعیت خود استفاده سیاسی کند فراموش کرده‌اند که خط حرکت اوپک همواره با میانه‌روی، مدارا و تعقل همراه بوده است. پادشاه عربستان که ریاست اجلاس سوم سران اوپک در ریاض را بر عهاده دارد افزود: نفت نباید به عنوان یک ابزار برای درگیری‌ها به کار گرفته شود، نفت باید ابزاری برای توسعه باشد.

هوگو چاوز مخالف برجسته سیاست‌های بوش در قاره آمریکا است و ملک عبدا... همچنان اصلی‌ترین دوست ایالات متحده در خاورمیانه و سازمان کشورهای صادرکننده نفت به حساب می‌آید. اجلاس سران اوپک در حالی شنبه شب گشایش یافت که کارشناسان عقیده دارند احتمال اندکی وجود دارد که در این اجلاس طرفین در مورد مباحث مربوط به تولید مذاکره کنند و یا اینکه از افزایش قیمت‌ها سخن بگویید. به نظر می‌رسد در اجلاس سوم سران اوپک در مورد مسائل بیرونی کمتر اتفاق‌نظر دارند. به همین دلیل عمده توافق طرف‌ها در مورد مسائل داخلی اوپک همچون تعهد به تامین نفت کافی برای بازارهای جهانی، همکاری‌های بین بانکی بین اعضای اوپک و همچنین مسائل مربوط به قراردادها خواهد بود. همچنین انتظار می‌رود در این اجلاس گفت‌وگوهایی نیز بین سران اوپک در مورد آینده بازار انرژی، سیاست‌های کشورهای مصرف‌کننده در قالب انرژی به خصوص نفت‌خام و همچنین آینده سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف و استخراج نفت‌خام صورت بگیرد. اجلاس دو روزه اوپک امروز با صدور بیانیه به کار خود پایان می‌دهد.