بی‌بی‌سی‌- دولت هندوستان اعلام کرده است توریست‌های خارجی دیگر نمی‌توانند برای پرداخت ورودیه معروف‌ترین اماکن گردشگری این کشور از دلار استفاده کنند.

مقررات جدید به دنبال سقوط ارزش دلار و برای پیشگیری از کاهش درآمد هندوستان از صنعت جهانگردی اعمال می‌شود. تا پیش از این توریست‌های خارجی این امکان را داشتند که برای دیدار از اماکن معروفی نظیر تاج محل دلار یا روپیه بدهند. این مقررات شامل ۱۲۰ مکان توریستی می‌شود. حداقل ۲۷ مورد از این مکان‌ها از جمله تاج محل در فهرست میراث‌جهانی قرار دارند. تصمیم دولت هندوستان از هفته آینده به مورد اجرا گذارده می‌شود. ورودیه بیشتر این اماکن ۲۵۰ روپیه (۶/۳۵دلار) یا ۱۰۰ روپیه (۲/۵۴ دلار) است.

سخنگوی وزارت جهانگردی هندوستان به بی‌بی‌سی گفت: این نرخ تثبیت شده و برای مقابله با تغییرات ارزش دلار است.مقام‌های هندی می‌گویند: این تصمیم به سرعت به مورد اجرا گذارده می‌شود تا از تاثیرات منفی کاهش ارزش دلار جلوگیری شود. شهروندان هندی تنها ۲۰ یا ۱۰ پوند برای دیدار از اماکن توریستی پرداخت می‌کنند. بسیاری از توریست‌های خارجی از این اختلاف ابراز نارضایتی کرده‌اند.

اما مقام‌های هندی می‌گویند: شهروندان این کشور از درآمد بسیار پایین‌تری در مقایسه با توریست‌های خارجی برخوردار هستند.دولت هندوستان تصمیم گرفته است که برای اتباع کشورهای عضو سازمان همکاری‌های منطقه جنوب آسیا نرخ پایین‌تری تعیین کند.افراد دارای کارت «اصالتا هندی» که توسط دولت این کشور صادر می‌شود نیز نباید ورودیه ویژه توریست‌های خارجی را پرداخت کنند‌. هندوستان سال گذشته ۵/۶‌میلیارد دلار در آمد توریستی داشته است.