گروه بین‌الملل- هیات بین دولتی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در گفت‌وگوهای والنسیا درباره محیط‌زیست موافقت کرد تا گزارش هشداردهنده و مهم درباره تغییرات آب‌وهوایی منتشر کند و در آن بر اقدام عاجل و ضروری برای جلوگیری از تاثیرات مخرب پیش‌بینی شده تاکید کند.

به گزراش بی‌بی‌سی، پس از گفت‌وگوهای طاقت‌فرسا در والنسیا، دانشمندان بر سر نوشتن سندی موافقت کردند که امیدوارند مباحث آینده درباره مبارزه علیه تغییرات آب‌وهوایی را شکل دهد. در این سند اعلام شده است پدیده گرم شدن زمین دیگر موضوع روشن و خطر آشکاری است که تاثیرات و پیامدهای غیرقابل جبران و ناگهانی در پی خواهد داشت. متن این سند دیروز توسط بان-کی-مون دبیرکل سازمان ملل منتشر شد.هیات بین دولتی تغییرات آب‌وهوایی هزاران صفحه از تحقیقات علمی را مطالعه و در گزارش درباره تغییرات آب‌وهوایی، تاثیرات و انطباق و نیز گزینه‌ها برای حل مشکل خلاصه و منتشر کرده است. بیل‌هر، دانشمند محیط‌زیست و یکی از نویسندگان این گزارش معتقد است، این بهترین گزارشی است که تاکنون توسط هیات بین دولتی تغییرات آب‌وهوایی (IPCC) منتشر شده است.

اولین خط نتیجه‌گیری این گزارش به تغییرات آشکار آب‌وهوایی اشاره داد که ۹۰درصد آن نتیجه دی‌اکسیدکربن ناشی از مصرف گازهای گلخانه‌ای و زندگی انسانی است که می‌توان با تغییر الگوی مصرف، تبعات و اثرات منفی آن را کاهش داد. همچنین در این گزارش آمده است که تبعات و اثرات مخرب تغییرات آب‌وهوایی ناگهانی و برگشت‌ناپذیر است.این تاثیرات از ذوب شدن یخ‌ها تا انقراض‌گونه‌های متنوع زیستی را در برمی‌گیرد. هانس ورولم مدیر برنامه تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل گفت، تغییرات همین جا است و قابل دیدن است، بر زندگی و اقتصاد ما تاثیر گذاشته است و لازم است که کاری انجام دهیم. وی افزود: پس از انتشار این گزارش دیگر هیچ سیاستمداری نمی‌تواند بگوید که نمی‌دانستیم تغییرات آب‌وهوایی یعنی چه و چه کاری باید برای جلوگیری از آن کرد.

در کنفرانس خبری، گروه طرفدار محیط‌زیست (WWF)، مصاحبه با افرادی از سراسر دنیا که با پدیده تغییرات آب‌وهوایی مواجه شده‌اند را به عنوان شاهد پخش کرد. دانشمندان و ماهیگیران استرالیا از تغییراتی که در منطقه خود شاهد بوده‌اند و گروهی از نروژ درباره تغییرات بی‌سابقه در هوای این منطقه گفتند. زمستان در منطقه آنها یک و ماه و نیم دیرتر از وقت موعود و همیشگی آغاز می‌شود و پرندگانی در منطقه دیده‌ شده‌اند که کاملا ناشناخته‌اند.

ورولم در پایان افزود: این گزارش پیام روشن و قدرتمندی برای کنفرانس بالی دارد. حالا دیگر همه چیز به سیاستمداران بستگی دارد.