باهره دامغانی- سرمایه‌گذاران چهار ساعت قبل از اینکه زنگ‌های پایان هفته در وال استریت به صدا درآمد تصمیم گرفتند تا نگرانی‌ها درباره بحران اعتبارات را به کناری بگذارند و در نتیجه آخرین روز هفته را با افزایش در ارزش سهام به پایان بردند.

به گزارش رویتر از نیویورک، وال استریت روز جمعه را در حالی آغاز کرد که گزارش بانک مرکزی آمریکا درباره تولید صنعتی در ماه اکتبر امیدهای وال استریت را ناامید کرد و انگیزه فعالیت و خرید را از آنها گرفت. براساس این گزارش، برونداد صنعتی کشور در کارخانه‌ها و معادن در ماه اکتبر ۵/۰درصد تنزل پیدا کرد و به پایین‌ترین سطح خود در نه ماه اخیر رسید و نشانه‌ای دیگر از کسادی جریان اقتصاد در ایالات متحده ارائه داد. در این گزارش به تداوم کسادی در بخش مسکن و نیز خودروسازی هم اشاره شده بود. انتشار خبر کاهش درآمد کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای استار باکس در سه ماه سوم سال و نیز کل سال از دیگر اخبار نامطلوبی بود که سرمایه‌گذاران وال استریت در روز جمعه دریافت کردند. اما در حیص و بیص انتشار اخبار ناامیدکننده از درآمد کمپانی‌ها بازار آن اندازه فرصت یافت تا به درآمد کمپانی‌های تکنولوژی نگاهی بیندازد و انگیزه کافی برای پایان دادن به همه نگرانی‌ها بیابد. افزایش درآمد کمپانی‌های تکنولوژی به ویژه خرده‌فروشان این بخش مانند سیسکو خوش‌بینی را در بازار گسترش داد. این جریان مثبت را افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی تقویت کرد. افزایش قیمت نفت باعث روی آوردن دلالان به خرید سهام انرژی در روز جمعه شد. خبر کشف میدان نفتی جدید و افزایش ذخایر نفتی داخلی ایالات متحده همراه با تداوم عرضه نفت از دلایل افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی بود. روز جمعه در نیویورک هر بشکه نفت با ۶۷/۱دلار افزایش به ۱۰/۹۵دلار رسید.

شاخص سهام صنعتی داوجونز در روز جمعه ۶۷ واحد یا ۵۱/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۳۱۷۷ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز نیز احیا شد و با به دست آوردن ۸ واحد یا ۵۲/۰درصد به واحد ۱۴۵۷ رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک هم به دلیل اعلام سیسکو مبنی بر افزایش و عرضه ۱۰میلیارد دلار سهام به بازار ۱۹ واحد یا ۷۲/۰درصد به دست آورد و به واحد ۲۶۳۷ رسید. شاخص‌های وال استریت کل هفته را نیز به رغم هفته‌ای پر نشیب و فراز، با سود به پایان بردند. شاخص سهام داوجونز ۱۳۴ واحد یا ۰۳/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۷۷/۱۳ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۵ واحد یا ۳۵/۰درصد افزایش یافت و به واحد ۱۴۵۷ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک دفاتر خود را برای کل هفته با افزایش ۹ واحد یا ۳۵/۰درصد بست و به واحد ۲۶۳۷ رسید.

اما روز جمعه برای بازارهای اروپایی روز خوبی نبود. شاخص سهام FISE لندن ۰۸/۱درصد از دست داد در آلمان داکس ۷۱/۰درصد از دست داد و در فرانسه بازار سهام تحت تاثیر ناآرامی‌های اخیر و اعتصابات کارگری ۶۱/۰درصد کاهش یافت.

اما در بازارهای بین‌المللی ارز، ارزش دلار در مقابل یورو تقویت شد، احتمال اینکه بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را حداقل تا مدتی افزایش ندهد، یکی از دلایل تقویت ارزش دلار در بازارهای ارز در روز جمعه بود. روز جمعه هر یورو به ازای ۴۵۹۴/۱ دلار معامله شد، این در حالی است که روز قبل از آن هر یورو به ازای ۴۶۱۲/۱دلار معامله شده بود. اما ارزش دلار در مقابل ین کاهش یافت و روز جمعه هر دلار به ازای ۱۶/۱۱۰ ین معامله شد. همچنین نرخ برابری دلار در برابر پوند به ازای هر پوند ۰۴۳۴/۲دلار معامله شد.