ایسنا - رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با پادشاه عربستان به بررسی آخرین تحولات اوضاع فلسطین و مقدمات برگزاری کنفرانس آناپولیس پرداخت. به نوشته روزنامه الشرق الاوسط - چاپ لندن - جمال الشوبکی، سفیر فلسطین در عربستان اعلام کرد: محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین که به ریاض سفر کرده در دیدار با ملک عبدا... بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان بدبینی‌ خود را نسبت به کنفرانس بین‌المللی صلح خاورمیانه که قرار است به زودی در شهر آناپولیس آمریکا برگزار شود، اعلام کرد. وی دلیل این بدبینی را موضع‌گیری اسراییل در قبال روند صلح دانست.

الشوبکی تصریح کرد: عباس به مقامات عربستان تاکید کرده که تاکنون از موضع‌گیری‌های اسراییل راضی نبوده و معتقد است که ادامه این روند هرگز به موفقیت کنفرانس آناپولیس منجر نخواهد شد.

وی به پادشاه عربستان تاکید کرد که موضع‌گیری منفی اسراییل باید با مداخله آمریکا و اعمال فشار این کشور بر اسراییلی‌ها برطرف شود تا به اصول روند صلح که همان طرح نقشه راه و طرح صلح پیشنهادی اعراب و همچنین قطعنامه‌های بین‌المللی است، پایبند باشند.

سفیر فلسطین در عربستان تاکید کرد که ملک عبدا... نیز با این دیدگاه‌ فلسطینیان موافق است و معتقد است که اسراییل تاکنون گام مثبتی که به موفقیت کنفرانس صلح منجر شود برنداشته است.

عباس و پادشاه عربستان با حضور سعود فیصل، وزیر امور خارجه عربستان و مقرن بن عبدالعزیز، رییس اطلاعات عربستان و همچنین احمد قریع، نخست وزیر اسبق، نبیل شعث، عضو پارلمان و سفیر فلسطین در عربستان با یکدیگر دیدار کردند. این سفر در حالی انجام شده که عربستان تاکنون موضع‌گیری مشخصی را در قبال مشارکت در کنفرانس بین‌المللی صلح خاورمیانه اتخاذ نکرده است.

عباس در پایان سفرش به ریاض عازم اردن شد تا در آنجا با الکساندر سلطانف، فرستاده روسیه در روند صلح دیدار کند.

طرفین قرار است در این دیدار به بررسی آخرین تحولات اوضاع فلسطین و اقدامات صورت گرفته جهت برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح خاورمیانه گفت‌وگو کنند.