درخواست آمریکا از اوپک برای تولید نفت بیشتر

گروه بین‌الملل- مجموعه‌ای از عوامل مختلف موجب شد تا قیمت جهانی نفت خام دیروز به طور ناگهانی ۳دلار در هر بشکه سقوط کند. اما این سقوط نتوانست قیمت نفت خام را به زیر ۹۰دلار بکشد. نفت همچنان گران عرضه می‌شود. انتشار گزارش جدید سازمان اطلاعات انرژی آمریکا در مورد وضعیت ذخایر استراتژیک که امیدواری‌هایی را ایجاد کرد مهمترین عامل کاهش سه دلاری قیمت نفت خام در بازارهای جهانی بود. ساموئل بارمن

به گزارش رویتر هر بشکه نفت سبک و شیرین آمریکا دیروز با ۱۸/۳ دلار کاهش قیمت مواجه شده و به قیمت ۸۲/۹۱دلار دادوستد شد. نفت پایه لندن نیز دیروز بیش از ۵/۲دلار سقوط آزاد کرد و هر بشکه نفت برنت دریای شمال به قیمت ۹/۸۸دلار خرید و فروش شد.

گزارش اخیر نشان می‌دهد که سطح ذخایر استراتژیک آمریکا در بخش نفت خام هفته گذشته ۸۰۰هزار بشکه کاهش داشته است. اگرچه روند کاهش همچنان ادامه دارد اما این کاهش کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. همین مساله در روزهای خبرهای ناخوش از عرضه و تقاضا باعث ایجاد امیدواری در نزد معامله گران نفتی شده است. همچنین این گزارش پیش‌بینی کرده است که توان پالایشگاهی آمریکا در این هفته ۵/۰درصد افزایش پیدا کند که می‌تواند ۱۰۰هزار بشکه سوخت بنزین و گازوئیل بیشتری را روانه بازار انرژی آمریکا کند.

بهای نفت در حالی به ۹۱دلار رسید که یک هفته قبل از مرز ۹۸دلار عبور کرد. به عقیده بسیاری از تحلیلگران سفته‌بازی اکنون نقش بزرگی در قیمت‌گذاری نفت بازی می‌کند چرا که قیمت‌ها کمتر تحت تاثیر عوامل اقتصادی همچون عرضه و تقاضا اینگونه با نوسان شدید روبه‌رو می‌شوند. در همین حال سازمان بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد به دلیل قیمت‌های بالای نفت خام در سال ۲۰۰۸ کشورهای صنعتی سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که به کاهش تقاضا منجر شود. اما تقاضای چین و هند در سال ۲۰۰۸ بی شک افزایش خواهد داشت.

از سوی دیگر دیروز ساموئل بادمن وزیر انرژی ایالات متحده از اوپک خواست که با افزایش تولید خود به دور شدن قیمت نفت از رکوردهای بالا کمک کند. بادمن در سخنرانی خود گفت: عربستان، کویت و نیجریه از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت هستند که تمایلی به فروش نفت گران ندارند اما ایالات متحده از همه اوپک می‌خواهد که تولید نفت را افزایش دهند. نفت گران به سود هیچ کس نیست و توازن اقتصادی جهان را بر هم می‌زند. در این وضعیت بسیاری از کشورها آسیب می‌بینند. سخنان وزیر انرژی ایالات متحده در حالی عنوان شده است که سران اوپک قرار است شنبه این هفته در ریاض پایتخت عربستان سعودی تشکیل جلسه دهند. پیش از این گفته می‌شد که اوپک در اجلاس ریاض تولید خود را افزایش خواهد داد اما علی النعیمی وزیر نفت عربستان دیروز بار دیگر تاکید کرد که اجلاس ریاض صرفا اجلاسی برای بررسی عملکردها و سیاست‌گذاری‌های کلان است و هرگونه تصمیم در مورد تولید نفت در اجلاس بعدی وزرای نفت اوپک در ماه دسامبر گرفته خواهد شد.