خبرگزاری فارس - مدیر امور اوپک وزارت نفت کاهش ارزش‌دلار، بحران در مرز ترکیه و عراق، مشکلات سیاسی پس از اشغال عراق، سخن غربی‌ها از جنگ جهانی سوم و سرمایه‌گذاری اندک در صنایع بالادستی و پایین‌دستی نفت را مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت نفت عنوان کرد. جواد یارجایی درباره دلایل افزایش قیمت جهانی نفت اظهار داشت: در این زمینه باید دید تغییراتی که در زمینه عرضه تقاضا یا سطح ذخایر نفت اتفاق افتاده یا افزایش تقاضا و کاهش شدید غیرمعمول ذخایر نفتی صورت گرفته باعث افزایش شدید قیمت شده یا به دلایل اساسی است.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت‌ها به هیچ یک از این دلایل مربوط نیست و دلایل اساسی که شمرده شده منجر به افزایش قیمت نفت نشده‌اند بلکه عوامل غیراساسی باعث چنین اتفاقی شده است.

یارجانی عمده‌ترین عامل غیراساسی افزایش قیمت جهانی نفت را کاهش ارزش‌دلار دانست. وی در عین حال گفت: هنگامی که ارزش‌دلار کاهش پیدا می‌کند مقدار زیادی پول در بازار خرید و فروش ارز وارد بازارهای کالاهایی که در بورس معامله می‌شوند، می‌گردد.

وی افزود: در بازار کاغذی نفت خام پول‌های بسیار زیادی وارد می‌شود و این عاملی است که وقتی رویدادی به ویژه درباره مسائل ژئوپلتیک رخ می‌دهد نسبت به آن واکنش شدید نشان می‌دهد و باعث افزایش قیمت می‌شود و یا با همان سرعت نیز قیمت را کاهش می‌دهد.