گروه بین‌الملل- با سفر شتابزده و کوتاه وزیر نفت عربستان سعودی به کویت بازارهای نفت دیروز نفسی به راحتی کشیدند. این سفر روز یکشنبه انجام شد و مشخص بود که پس از آن قیمت نفت کاهش خواهد یافت.

وزیر نفت عربستان که پیش از سفرش به کویت خواستار صبر کشورهای واردکننده نفت شده بود گفت که عربستان در صورت نیاز آمادگی دارد تا تولید خود را به منظور توازن در عرضه و تقاضا افزایش دهد. علی النعیمی در ادامه افزود: هر چند زود است که در مورد تولید نفت بیشتر صحبت کنیم اما وزرای عضو اوپک در نشست ماه دسامبر خود در امارات مساله افزایش تولید را بررسی خواهند کرد.

وی پس از این سخنان به دیدار همتای کویتی خود رفت تا او را نیز به پشتیبانی از این ایده مجاب کند. کاری که چندان دشوار نبود. چرا که یک روز پس از این دیدار یعنی دیروز وزیر نفت کویت نیز موضعی مشابه همتای عربستان خود اتخاذ کرد. محمد العلیم جانشین وزیر نفت کویت دیروز اعلام کرد کویت در صورت نیاز تولید نفت خود را افزایش خواهد داد.

وی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گوید تاکید کرد: اوپک در اجرای مسوولیت‌های خود دریغ نخواهد کرد. وی گفت: بر اساس اصول بازار در صورتی که نیاز وجود داشته باشد امکان عرضه بیشتر نفت نیز وجود دارد.

تحلیل‌گران عقیده دارند با حمایت عربستان و پس از آن کویت از افزایش تولید نفت بازارهای نفت می‌روند تا تحولات تازه‌ای را تجربه کنند.

به دنبال این موضع‌گیری‌ها دیروز قیمت نفت‌خام در بازارهای جهانی بیش از یک دلار در هر بشکه کاهش یافت. به گزارش بلومبرگ دیروز هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت با ۱/۱دلار کاهش و به قیمت ۴۰/۹۵دلار دادوستد شد.

بهای سبد نفتی اوپک نیز دیروز با یک دلار کاهش روبه‌رو شده و به زیر ۹۰دلار سقوط کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی دبیرخانه اوپک هر بشکه نفت این سازمان دیروز به قیمت ۷۱/۸۹دلار خرید و فروش شد.

با این حال برخی تحلیل‌گران اعتقاد دارند بازار نفت در صورت برآورده نشدن عملی افزایش تولید بار دیگر سیر صعودی خود را از سر خواهد گرفت. این در حالی است که این بار با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان میزان تقاضا نیز افزایش خواهد یافت.

آنتونی نونان تحلیل‌گر ارشد بازار نفت نیز گفت: کشورهای صنعتی به خصوص آمریکا باید هر چه سریع‌تر ظرفیت پالایشگاهی خود را ترمیم کنند. چرا که تقاضای مواد سوختی می‌تواند در افزایش قیمت نفت‌خام موثر باشد.