ساخت چهار راکتور هسته‌ای در هند

گروه بین‌الملل- مان موهان سینگ نخست‌وزیر هند برای دیداری دو روزه از روسیه وارد مسکو شد. موضوعات نظامی و اقتصادی محور اصلی گفت‌وگو‌های نخست‌وزیر هند و ولادمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه است. این دیدار در شرایطی انجام می‌شود که تحلیلگران آن را یک دیدار کلیدی و استراتژیک عنوان کرده‌اند. پس از فروپاشی شوروی روابط هند و روسیه توسعه فراوانی پیدا کرد به گونه‌ای که هند اکنون یکی از خریداران اصلی تسلیحات و جنگ‌افزارهای روسیه به شمار می‌آید. مان موهان سینگ پیش از ترک دهلی‌نو به آسوشیتدپرس گفت: روسیه جایگاهی ویژه و منحصر بفردی در سیاست خارجی هند دارد. روابط دو کشور در سطحی جدید افزایش خواهد یافت. ولادمیر پویتن رییس‌جمهوری روسیه نیز چندی قبل هند را کشور دوست و نزدیک به روسیه خوانده بود.

به گزارش بی‌بی‌سی در دیدار اخیر نخست‌وزیر هند و رییس‌جمهوری روسیه بر همکاری‌های بیشتر نظامی تاکید خواهد شد و چند قرارداد جدید نیز به امضا خواهد رسید. یکی از قراردادها فروش ۱۲۰فروند هواپیمای جنگنده روسی به دهلی نو خواهد بود. این هواپیماها از نسل جدید جنگنده‌ها خواهند بود. همچنین روسیه قصد دارد تعدادی هواپیمای حمل‌ونقل نظامی میان برد را نیز به هند تحویل دهد.

موضوع همکاری‌های هسته‌ای از دیگر بخش‌های گفت‌وگو بین مقامات هند و روسیه خواهد بود. مقامات هندی امیدوار هستند در این سفر بتوانند قرارداد احداث چهار راکتور هسته‌ا ی را با روسیه منعقد کنند. روسیه هم‌اکنون در حال احداث یک راکتور غیرنظامی به منظور استفاده نیروگاهی در هند است. به عقیده تحلیلگران انعقاد قرارداد جدید با مخالفت ایالات متحده رو‌به‌رو خواهد شد. سفر مان موهان سینگ به روسیه در شرایطی برگزار می‌شود که تاکنون گفت‌وگوهای هند و ایالات متحده در مورد همکاری‌های هسته‌ای به نتیجه نرسیده است، هفته گذشته هنری پاولسون وزیر خزانه‌داری آمریکا برای مجاب کردن مقامات هندی به دهلی نو سفر کرد اما این سفر دستاورد چشمگیری برای همکاری‌های هسته‌ای هند و ایالات متحده در بر نداشت.

گفت‌وگو در مورد همکاری‌های دوجانبه در بخش انرژی از دیگر موارد اقتصادی گفت‌وگوهای بین هند و روسیه در این سفر دو روزه خواهد بود. مان موهان سینگ در این زمینه به آسوشیتدپرس گفت: ما به دنبال افزایش سرعت همکاری‌های دوجانبه با روسیه در بخش انرژی هستیم. این در حالی است که روسیه نیز بارها تمایل خود را به حضور در پروژه‌های انرژی هند اعلام کرده است.

این دیدارها و گفت‌وگوها در شرایطی صورت می‌گیرد که مقامات ایالات متحده به دقت آن را زیر نظر دارند. هند مدتی است که با تجدیدنظر در سیاست خارجی علاوه بر غرب، توجه ویژه‌ای به اقتصادهای شرق از جمله روسیه و چین نشان داده است.