بازداشت خانگی بی‌نظیر بوتو

گروه بین‌الملل- پلیس پاکستان خانه بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر اسبق پاکستان را محاصره کرد و او را تحت بازداشت خانگی قرار داد.

به گزارش بی‌بی‌سی، این اتفاق دیروز در شرایطی رخ داد که خانم بوتو مردم را به تظاهرات گسترده‌ای علیه ژنرال‌ پرویز مشرف در راولپندی فراخوانده بود. به عقیده تحلیلگران هدف از این اقدام پلیس و بازداشت خانگی بی‌نظیر بوتو جلوگیری از تظاهرات دیروز بود. براساس قانون اساسی پاکستان، برگزاری راهپیمایی و تظاهرات در شرایط وضعیت فوق‌العاده غیرقانونی است. با این حال از زمان برقراری وضعیت فوق‌العاده شهرهای مختلف پاکستان صحنه تظاهرات‌های ضددولتی بوده است. طی تظاهرات‌های اخیر بیش از هزار نفر از مردم پاکستان دستگیر شده‌اند که ۴۰۰تن از هواداران بی‌نظیر بوتو نیز در میان آنها هستند.

تحلیلگران عقیده دارند که ژنرال مشرف تا تایید انتخابات ریاست‌جمهوری و مطمئن شدن از اینکه به طور همزمان رییس‌جمهوری و فرمانده ارتش باقی خواهد ماند، به نگه‌داشتن پاکستان در وضعیت فوق‌العاده و نظامی ادامه خواهد داد. این در حالی است که آمریکا و مخالفان از او خواسته‌اند تا لباس نظامی را هرچه زودتر از تن درآورد. بی‌نظیر بوتو در آخرین سخنرانی خود گفت: رییس‌جمهوری نباید لباس نظامی به تن داشته باشد. ما می‌خواهیم که تا پیش از ۱۵ نوامبر این کار انجام شود. وی همچنین خواستار این شد که ژنرال پرویز مشرف تا پیش از ۱۳نوامبر به وضعیت فوق‌العاده در پاکستان پایان دهد.

در همین حال، ژنرال مشرف تحت‌فشار ایالات‌متحده اعلام کرده است که انتخابات سراسری پارلمانی را در ماه فوریه برگزار می‌کند. پیش از این قرار بود انتخابات پارلمانی پاکستان در ماه ژانویه برگزار شود. به اعتقاد کارشناسان، با تاخیر انتخابات عملا دموکراسی پاکستان فروریخته و این کشور به طور کامل تحت کنترل دولت نظامی قرار خواهد گرفت.

پارلمان قرار است این هفته منحل شود. از سوی دیگر، وضعیت کنونی پاکستان توافقات به عمل آمده بین ژنرال مشرف و خانم بوتو را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

بازگشت بی‌نظیر بوتو به پاکستان حاصل توافقی با ژنرال مشرف، رییس‌جمهور بود که براساس آن، پیگرد خانم بوتو به اتهام فساد مالی متوقف شد و در مقابل، حزب مردم از تحریم رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری خودداری ورزید و تنها به دادن رای ممتنع بسنده کرد. خانم بوتو اعلام وضعیت اضطراری در روز شنبه را مورد انتقاد قرار داده و خواستار بازگشت به شرایط عادی و رعایت قانون اساسی شده است.

وی گفته است، تا زمانی که وضعیت اضطراری لغو نشده باشد مایل به مذاکره با رییس‌جمهوری نیست. نخست‌وزیر اسبق پاکستان از مردم خواسته است که در صورتی که تظاهرات دیروز نتیجه‌بخش نباشد، در یک راهپیمایی اعتراضی از شهر لاهور تا اسلام‌آباد شرکت کنند. خانم بوتو همچنین وعده ژنرال مشرف برای برگزاری انتخابات پارلمانی را «مبهم و ناکافی» دانسته است.