گروه بین‌الملل- خبر افزایش شگفت‌انگیز درآمد کمپانی‌ها به‌رغم نگرانی درباره محدودیت اعتبارات و کسادی بخش مسکن و نیز افزایش قیمت نفت روز سه‌شنبه باعث ترقی شاخص‌های سهام در وال‌استریت شد.

به گزاش رویتر از نیویورک، با اینکه نگرانی از محدودیت حجم پول و اعتبارات در بازار هنوز رخت نبسته است، خبر افزایش درآمد کمپانی‌های خارج از سیستم بانکی و مسکن، سرمایه‌گذاران را به تکاپو و جنب‌وجوش واداشت. به گفته برخی از فعالان وال‌استریت، بازار در روز سه‌شنبه اخبار ناخوشایندی دریافت نکرد و این خود کافی بود تا به اخبار مثبتی که منتشر شده است، واکنش نشان دهد و از آن برای محدود کردن و کاهش ضررهای روزهای بد استفاده کند.به هر حال سرمایه‌گذاران این موضوع را در ذهن دارند که هنوز نگرانی از بحران اعتبارات سرجای خود باقی است، به ویژه آنکه قیمت نفت به سطح ناباورانه ۹۸دلاری برای هر بشکه رسیده است اما این بازار است و هر لحظه و هر خبری در جای خود اهمیت دارد، ضرر و سود بخشی از جریان بازار است.بن برنانک، رییس بانک مرکزی ایالات‌متحده دیروز در سن‌آنتونیو سخنرانی کرد اما هیچ اشاره‌ای به سیاست‌های پولی بانک و نرخ بهره نکرد.سرمایه‌گذاران منتظر گزارش او به کنگره هستند. بسیاری از تحلیل‌گران اعتقاد دارند بحران بخش مسکن در ایالات متحده صرفا با کاهش پی‌درپی نرخ بهره حل نخواهد شد.به اعتقاد آنها بحرانی که در حال حاضر در بخش مسکن به وجود آمده است، تقریبا بی‌سابقه است و راه‌حلی منطقی‌تر و پایه‌ای‌تر را می‌طلبد.با این همه بازار انتظار دارد تا بانک مرکزی چاره مقابله با کسادی موجود را با کاهش نرخ بهره ببیند و از آنجایی که در بیانیه اخیر خود بانک به این موضوع که احتمالا دیگر کاهش در کار نخواهد بود، اشاره کرده است، وال‌استریت اندکی مشوش و نگران است.شاخص سهام داوجونز در روز سه‌شنبه ۱۱۸ واحد یا ۸۷/۰درصد به دست آورد و به رقم ۱۳۶۶۱ رسید.حجم سودی که شاخص داوجونز در این روز به دست آورد، نشان‌دهنده تنش و اضطراب در بازار است.

بازار در شرایط عادی چنین نوسانات شدیدی ندارد. شاخص سهام استاندارد-اندپورز ۱۸ واحد یا ۲۰/۱درصد افزایش یافت و به واحد ۱۵۲۰ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۳۰ واحد یا ۰۷/۱درصد به دست آورد و به واحد ۲۸۲۵ رسید.در حال حاضر شاخص داوجونز حدود ۵۰۰ واحد یا ۵/۳درصد زیر واحد ۱۴۱۶۵ است که در روز ۹ اکتبر رسیده بود.

دلیل این تنزل کاهش سود کمپانی‌هایی بود که افزایش درآمد برای آنها پیش‌بینی شده بود اما بعد با زیان مواجه شدند.

در آسیا، و در توکیو شاخص سهام نیکی تحت تاثیر اخبار نامطلوب از بخش‌های مختلف اقتصاد و نیز ابهام در چشم‌انداز سیاسی تنزل یافت.

مخالفت اپوزیسیون با دولت و کناره‌گیری رهبر مخالفان از دلایل کسادی اقتصادی در ژاپن به‌رغم سود وال‌استریت بود.

شاخص سهام نیکی دیروز ۱۵۳ واحد یا ۹۴/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۶۰۹۷ رسید.