باهره دامغانی- درآمد بالای کمپانی‌های نیسان و نیپون و رونق وال‌استریت در روز جمعه جریان بازار را در توکیو در روز دوشنبه تقویت کرد و به ترقی شاخص‌های سهام انجامید.

به گزارش رویتر از توکیو کمپانی‌های مهم و عمدتا صادرکنندگان درآمد خوبی برای سه ماه سوم سال کسب کردند و این به‌رغم کاهش ارزش دلار در برابر ین بود که مدت‌ها سرمایه‌گذاران را نگران ساخته بود. این جریان با افزایش صادرات آغاز شد که پایه جریان شگفت‌انگیز و مثبت را در بازار بنا نهاد و با گزارش‌های درآمد نیسان ادامه یافت. از طرف دیگر برخی از تحلیل‌گران معتقدند که اگر بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در این هفته به ۵/۴درصد تقلیل دهد، شاخص نیکی تا روز جمعه حتما از واحد ۱۷۰۰۰ خواهد گذشت. اما عده‌‌ای دیگر هشدار می‌دهند که کاهش نرخ بهره قطعا باعث تنزل بیش از پیش ارزش دلار خواهد شد که می‌تواند بر درآمد و سود صادرکنندگان ژاپنی تاثیر منفی بگذارد.

شاخص سهام نیکی ۱۹۲واحد یا ۱۷/۱درصد در روز دوشنبه به دست آورد و به واحد ۶۹۸/۱۶ رسید. شاخص سهام توپیکس ۳۳واحد یا ۰۷/۲درصد افزود و به واحد ۱۶۰۶رسید. بزرگ‌ترین برندگان روز دوشنبه بازار توکیو مطابق انتظار نیسان‌موتور نیپون و موسسه اقتصادی کانتری واید بود. دیگر بازارهای آسیایی هم روز دوشنبه روز خوبی را پشت سر گذاشتند. شاخص هنگ‌کنگ کره‌جنوبی یک‌درصد به دست آورد. در چنین شاخص شانگهای پس از دو هفته ضرر، این هفته را با ترقی دودرصدی آغاز کرد.

و اما وال‌استریت در حالی هفته جدید را آغاز خواهد کرد که روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا در مورد نرخ بهره جلسه خواهد داشت و به تمامی گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها پایان خواهد داد. بازار انتظار دارد پس از آمار نامطمئن درباره اقتصاد و نوسان در درآمد کمپانی‌ها، بانک مرکزی برای اینکه جریان رشد اقتصادی را تقویت کند، نرخ بهره را حداقل ۲۵درصد کاهش دهد. اما واقعیت این است که برای کمیته تصمیم‌گیری بانک، اتخاذ سیاست مثبت در شرایط متناقض نمای کنونی اقتصاد اندکی دشوار است. درست است که بانک امار و داده‌هایی نامطلوب از وضع اقتصاد در دست دارد اما از طرف دیگر قیمت نفت در سال ۲۰۰۷ حدود ۵۰درصد افزایش یافته است و در روز دوشنبه به ۹۳دلار برای هر بشکه رسید، این ترقی ناباورانه قیمت نفت نشان می‌دهد که چشم‌انداز ۱۰۰دلاری برای هر بشکه چندان دور از انتظار و بعید نیست. همچنین کاهش نرخ بهره خطر کاهش ارزش دلار را پی دارد که از اول سال ۲۰۰۷ تاکنون بیش از ۸درصد در مقابل یورو تنزل یافته است.

در روز جمعه اداره کار وضعیت بازار را در ماه اکتبر منتشر خواهد کرد، تعداد بیشتر بیکاران واقعا بانک‌ها و موسسات مالی را که انتظار بازگشت وام‌هایشان را دارند، در تنگنا قرار خواهد کرد زیرا به معنی این است که این افراد نمی‌توانند، دیون خود را بپردازند. روز چهارشنبه هم وزارت بازرگانی گزارش خود را درباره چگونگی تولید ناخالص داخلی منتشر خواهد کرد و این در حالی است که اداره کار نرخ تورم، هزینه و درآمد شخصی را در همین روز منتشر می‌کند، به نظر می‌رسد این هفته، هفته‌ای جدی برای وال استریت باشد و جهت بازار را کاملا روشن و شفاف خواهد کرد.

در بازار معاملات ارزش ارزش دلار در مقابل ین و یورو کاهش یافت. روز دوشنبه در توکیو هر دلار به ازای ۱۸/۱۱۴ین معامله شد که نسبت به آخرین ساعات روز جمعه در نیویورک که هر دلار به ازای ۲۲/۱۱۴دلار معامله شده بود، ارزش دلار کاهش اندکی نشان می‌دهد. نرخ برابری یورو در برابر دلار به ازای هر یورو ۴۴۱۹/۱دلار بود، روز جمعه در نیویورک هر یورو به ازای ۴۳۸۵/۱دلار معامله شده بود.