پیروزی اولین زن آرژانتینی در انتخابات ریاست‌جمهوری

ایسنا - همسر رییس‌جمهور در حال کناره‌گیری آرژانتین در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اعلام پیروزی کرد. بر اساس نتایج اولیه و نظرسنجی‌های پس از انتخابات مشخص شده که انتخابات به دور دوم کشیده نشده و وی به عنوان اولین زن در سمت ریاست‌جمهوری آرژانتین برگزیده خواهد شد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیشتر محبوبیت خانم کریستینا فرناندز، همسر رییس‌جمهور آرژانتین به خاطر محبوبیت خود نستور کرچنر، رییس‌جمهور در حال کناره‌گیری آرژانتین است. کرچنر عامل رونق اقتصادی آرژانتین و نجات این کشور از فروپاشی اقتصادی سال ‌٢٠٠١ است.

بسیاری کریستینا فرناندز را با سناتور هیلاری کلینتون، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ‌٢٠٠٨ آمریکا که مانند وی یک وکیل و سناتور نیز است و در کنار همسرش در امور سیاسی فعالیت می‌کند، مقایسه کرده‌اند.

خانم فرناندز در حالی که همسرش را در کنار خود می‌دید، گفت: پیروزی خوبی به‌دست آوردیم. اما با این پیروزی به جای به‌دست آوردن افتخار و نعمت فراوان در موضعی قرار گرفتم که مسوولیت‌ها و الزامات گسترده‌تری بر عهده‌ام خواهد بود.

حامیان خانم فرناندز نیز وی را تشویق می‌کردند. یکی از حامیان وی فریاد می‌زد: کریسینا فرناندز ما را از فقر نجات می‌دهد.

خانم فرناندز برای برگزیده شدن به عنوان رییس‌جمهور آینده آرژانتین نیاز به ‌٤٠‌درصد آراء دارد. با توجه به شمارش آرای یک سوم از صندوق‌های رای، خانم فرناندز ‌٤٣‌درصد آراء را کسب کرده است.

این درحالی است که الیسا کاریو، قانون‌گذار سابق این کشور و روبرتو لاوآکنا، وزیر اقتصاد سابق آرژانتین نیز هر کدام حدود ‌٢٠‌درصد آراء را به خود اختصاص داده‌اند و بقیه رای‌ها میان ‌١١ کاندیدای دیگر تقسیم شده است.

شش شبکه تلویزیونی مستقل، یک ایستگاه رادیویی خصوصی و یک روزنامه مخالف در آرژانتین گزارش دادند که بر اساس نظرسنجی‌های آنها، کریستینا فرناندز به آسانی در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پیروز خواهد شد.