گروه بین‌الملل- ملک عبدا...‌بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی با ورود به انگلیس سفر دوره‌ای خود به چهار کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و ترکیه را آغاز کرد. این سفر بزرگ‌ترین سفر پادشاه عربستان پس از سفر دوره‌ای‌اش در سال ۲۰۰۶ به شرق آسیا است. این نخستین سفریک پادشاه سعودی به بریتانیا در ۲۰سال گذشته است. ملک‌عبدا... پس از ورود به لندن در کاخ باکینگهام مورد استقبال پرنس چارلز ولیعهد بریتانیا قرار گرفت. ملک‌عبدا... قرار است در امپریال سالن کاخ باکینگهام با ملکه الیزابت دوم دیدار و گفت‌وگو کند. پادشاه عربستان در شرایطی وارد لندن شد که پیش از ترک ریاض طی گفت‌وگویی با بخش عربی بی‌بی‌سی از سیاست‌های بریتانیا در مبارزه با تروریسم انتقاد کرد. ملک عبدا... در این گفت‌وگو بریتانیا را به سهل‌انگاری و عدم استفاده از اطلاعات ارسالی عربستان در مورد تروریسم متهم کرد. وی گفت: ما اطلاعات را به بریتانیایی کبیر قبل از حملات تروریسیتی ارسال کردیم اما بریتانیایی‌ها هیچ عملی روی این اطلاعات انجام ندادند.

ملک عبدا... در شرایطی وارد لندن شد که گروه‌های مدافع حقوق بشر و برخی شهروندان عربستان در اعتراض به این سفر دست به تظاهرات و انتشار اعلامیه زدند. آنها نسبت به نقض حقوق بشر و همین‌طور فساد دستگاه دولتی عربستان اعتراض داشتند. یکی از این مراکز با انتشار اعلامیه‌ای و توزیع آن در میان مردم نسبت به وضعیت زنان در عربستان سعودی و همچنین حقوق کارگران خارجی که در پروژه‌های عمرانی این کشور مشغول به فعالیت هستند نیز زیر پا گذاشته می‌شود.

در همین حال تحلیلگران عقیده دارند ملک عبدا... پس از دیدار با مقامات بریتانیایی راهی فرانسه خواهد شد. این بخش از سفر بسیار مهم‌تر از بخش اول خواهد بود. ملک‌عبدا... به احتمال فراوان در جریان این دیدارها با مقامات فرانسه و ایتالیا شرکت‌های فرانسوی و ایتالیایی را به میادین نفتی عربستان دعوت خواهد کرد. این موضوع می‌تواند گام بلندی در راستای نزدیکی روابط عربستان سعودی و اتحادیه اروپا باشد. کنفرانس صلح پاییزی بوش که به منظور برقراری صلح بین اسراییل و فلسطین راه‌اندازی شده موضوع دیگری است که پادشاه عربستان در مورد آن با سران کشورهای اروپایی گفت‌وگو خواهد کرد. ملک عبدا... از جمله سران عربی است که چندان نسبت به آینده این کنفرانس خوشبین نیست هر چند عربستان از جمله کشورهایی است که رسما به این کنفرانس دعوت شده است.

موضوع بحران عراق و ترکیه در مناطق کردنشین عراق نیز از موضوعاتی است که ملک عبدا... در جریان سفرش به ترکیه با نخست‌وزیر و رییس‌جمهوری ترکیه مطرح خواهد کرد.