هفت دلار تا صد دلار

گروه بین‌الملل - نفت بیش از هر زمان دیگری در آستانه رسیدن به بشکه‌ای صد دلار است. این جمله‌ای است که داریوژکواچیک تحلیلگر نفت پس از عبور قیمت‌ها از مرز ۹۳دلار به بلومبرگ گفت. دیروز هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با افزایش ۳۴/۱دلاری به قیمت ۲۰/۹۳دلار دادوستد شد. این برای نخستین‌بار است که قراردادهایی با این قیمت در مبادلات الکترونیک نایمکس به ثبت می‌رسد. به این ترتیب نفت در یک روز ۵/۱درصد افزایش قیمت داشته است. قیمت نفت با ثبت رکورد جدید ۲۰/۹۳دلار در هر بشکه‌ طی یک سال اخیر ۵۲درصد افزایش قیمت داشته است. در بورس نفت لندن نیز قیمت‌ها افزایش یافتند. مهم‌ترین اتفاق دیروز بورس لندن رسیدن قیمت نفت برنت دریای شمال به ۹۰دلار بود. با افزایش قیمت ۳۱/۱دلاری نفت برنت قیمت این نفت مرغوب برای نخستین‌بار به ۹۰دلار رسید. در بورس‌های آسیایی نیز نفت با رشد قیمت چشمگیری همراه شد. هر بشکه نفت وست‌تگزاس در پیک معاملات بورس سنگاپور به قیمت ۰۴/۹۳دلار خرید و فروش شد.کاهش مجدد ارزش دلار در برابر یورو و همچنین کاهش تولید نفت مکزیک از عوامل جدیدی بودند که در کنار دیگر عوامل موجب صعود قیمت نفت را در دیروز فراهم کردند. دلار آمریکا همچنان در مسیر سقوط قرار دارد. اخباری که از راهروهای فدرال رزرو بانک مرکزی آمریکا به گوش می‌رسد حاکی از آن است که این بانک قرار است. مجددا نرخ بهره ایالات متحده را کاهش دهد.

این خبر باعث شد تا نرخ دلار در برابر یورو سقوط کند. براساس گزارش بلومبرگ هر یورو به ازای ۴۴/۱دلار معامله شد.

سقوط دلار افزایش قیمت نفت را افزایش داد. این پایین‌ترین نرخ برابری دلار در برابر یورو از بدو به جریان افتادن پول واحد اروپایی است.

کاهش تولید در مکزیک خبر دیگری بود که جو روانی بازارهای نفت را در نخستین روز کاری این هفته معاملاتی بر هم زد. به گزارش بلومبرگ مقامات مکزیک اعلام کرده‌اند به دلیل مشکلات فنی و جوی در خلیج مکزیک ۶۰۰هزار بشکه از تولید خود را از دست داده‌اند. مکزیک روزانه ۱/۳میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد که ۸۰درصد آن از منابع و ذخایر واقع در خلیج مکزیک استخراج می‌شود.

در کنار این عوامل دیگر عوامل نیز همچنان بر طبل گرانی نفت می‌کوبند. بحران ترکیه و شورشیان کرد که در شمال عراق پناه گرفته‌اند همچنان لاینحل باقیمانده است و هر آن بیم آن می‌رود که ترکیه برای سرکوب تروریست‌ها ها به شمال عراق حمله کند. شمال عراق مرکز سومین ذخایر بزرگ نفت خام جهان است. درگیری و تنش در این منطقه می‌تواند قیمت نفت را به شدت افزایش دهد.

مواضع متفاوت اعضای اوپک در برابر نفت ۹۰دلاری یکی دیگر از عواملی است که سبب شده سرگردانی بر بورس‌های نفت حاکم شود. در شرایطی که رافائل رامیرز وزیر نفت ونزوئلا از عدم افزایش سقف تولید اوپک می‌گوید، عربستان به کشورهای صنعتی قول می‌دهد که در صورت ضرورت تولید خود را بالا ببرد. چنین شرایطی باعث می‌شود که نفت همچنان در مسیر صعود باقی بماند، فعلا که همه چیز به سود نفت ۱۰۰دلاری است.