گروه بین‌الملل- وال‌استریت آخرین روز هفته پرتنش و نوسان خود را تحت تاثیر درآمد کمپانی مایکروسافت و فایننشال کانتری واید با ترقی در شاخص‌ها آغاز کرد.

به گزارش رویترز از نیویورک، بازار سهام در روز جمعه دلایل متعددی برای احتیاط و بلاتکلیفی داشت. اخبار بازار مسکن چیزی از تیرگی چشم‌انداز رشد این بخش کم نکرد، قیمت نفت به بالاترین سطح خود در دو دهه اخیر رسیده است که می‌توند حداقل تا زمانی که بحران ترکیه با کردها و ایران با آمریکا حل نشده است هر آینه انتظار افزایش بیشتر آن را داشت و از طرفی گزارش درآمد کمپانی‌ها تاکنون ترکیبی از مثبت و منفی ارائه داده است. اما با این‌همه بازار ترجیح داد تا افزایش درآمد کمپانی فایننشال کانتری واید را نشانه‌ای مثبت در اقتصاد تلقی کند و با خوش‌بینی روی به خرید و فروش آورد. به قول تحلیل‌گران، بازار منطق خود را دارد و باید برای فعالیت دلیل و انگیزه پیدا کند. کسب و کار به معنای استفاده از فرصت‌ها و لحظه‌ها است. به این ترتیب بازار در روز جمعه دو دلیل برای ترقی پیدا کرد، کانتری واید و مایکروسافت. اگر سهام این دو کمپانی را از بازار بیرون کشید، تقریبا بازار دلیلی برای صعود پیدا نخواهد کرد. مایکروسافت به تنهایی می‌تواند سرنوشت شاخص سهام تکنولوژی نزدک را تعیین کند. از طرف دیگر به نظر می‌رسید که افزایش قیمت نفت هم نتوانست در روز جمعه مانع جریان مثبت بازار شود. مک مانوس استراتژیست بازار می‌گوید وقتی قیمت نفت افزایش می‌یابد. به معنای آن است که هزینه خانوارها در ایالات متحده بالا می‌رود.

ما دلار را برای خرید نفت صادر می‌کنیم و شرکای ما آن دلارها را بار دیگر در بازار ما سرمایه‌گذاری می‌کنند و به اصطلاح پترو دلار راه خود را برای بازگشت به آمریکا پیدا می‌کنند و جای نگرانی برای ما باقی نمی‌گذارند. قیمت نفت تحویلی برای دسامبر روز جمعه در نیویورک با ۴۰/۱دلار افزایش به ۸۷/۹۱دلار رسید.

شاخص سهام صنعتی داوجونز ۱۳۵ واحد یا ۹۹/۰درد به دست آورد و به عدد ۱۳۸۰۷ رسید.

شاخص سهام استاندارد ارز پورز ۲۱واحد یا ۳۸/۱درصد ترقی کرد و به واحد ۱۵۳۵ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک هم که برگ شانس مایکروسافت را در روز جمعه با خود داشت ۵۳واحد یا ۹۴/۱درصد به دست آورد و به واحد ۲۸۰۴ رسید. برای کل هفته هم شاخص دادوجونز ۱۱/۲درصد به دست آورد، نزدک ۹۰/۲درصد ترقی و استاندارد اندپورز ۳۱/۲درصد افزایش یافت. سود این هفته به‌رغم همه نوسانات شاخص‌ها خیلی به کام سرمایه‌گذاران خوش نشست، به‌ویژه آنکه هفته گذشته را شاخص‌ها با ضرر به پایان برده بودند.

در آسیا، شاخص نیکی ۳۶/۱درصد از دست داد، هنگ‌سنگ هنگکنگ ۸۴/۱درصد به دست آورد و در اروپا شاخص FTSE بریتانیا ۲۹/۱درصد افزایش یافت. داکس آلمان و CAC۴۰ فرانسه هر یک به ترتیب ۲۱/۰درصد و ۶۰/۰درصد به دست آوردند.

ارزش دلار بار دیگر در مقابل یورو بازهم رکورد زد و به پایین‌ترین حد خود در روزهای اخیر رسید، تحلیلگران علت آن را احتمال کاهش نرخ بهره در آمریکا می‌دانند هر یورو روز جمعه در نیویورک به ازای ۴۲۷۵/۱دلار معامله شد که نسبت به هفته گذشته که هر یورو به ازای ۴۳۱۹/۱ معامله شد، رکورد محسوب می‌شود. به هر حال با اینکه کاهش نرخ بهره برای احیای روند رشد اقتصادی ضروری به نظر می‌رسد اما دلار ارزان می‌تواند سرمایه‌گذاران را وادارد تا سرمایه‌های خود را به پولی تبدیل کنند که از ارزش بالاتری برخوردار است.