ایرنا - سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد که ذخایر جهانی نفت در حال حاضر کافی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، «محمد علیپور جدی» مسوول بخش تحلیل بازار نفت اوپک در جمع اعضای کمیته پول و مالی بین‌المللی صندوق بین‌المللی پول گفت: با وجود عرضه نفت از سوی کشورهای غیرعضو اوپک با قیمت ارزان‌تر، اما میزان ذخایر نفت جهان در سطح کافی قرار دارد. علیپور در عین حال گفت: ذخایر نفت در آمریکا نیز بیش از ۲۸میلیون بشکه نسبت به متوسط پنج سال اخیر است.

بهای نفت روز پنج‌شنبه در بازارهای نیویورک برای نخستین بار در تاریخ معاملات این محصول به رکوردی بی‌سابقه رسید و بشکه‌ای ۹۰دلار و ۲سنت دادوستد شد.

در همین حال، وزیر انرژی الجزایر پیش‌بینی کرد تا تابستان سال آینده میلادی بهای نفت کاهش نمی‌یابد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از الجزیره، «شکیب خلیل» وزیر انرژی الجزایر و نایب رییس اوپک روز شنبه با بیان این مطلب که نباید تا سه ماهه دوم سال ۲۰۰۸میلادی انتظار کاهش بهای نفت را داشت، پیش‌بینی کرد به دلیل نزدیک شدن فصل زمستان و افزایش تقاضا برای این محصول حیاتی ادامه سیر سعودی بهای نفت همچنان ادامه داشته باشد.

وزیر انرژی الجزایر نگرانی‌های موجود از حمله احتمالی ارتش ترکیه به شمال عراق، احتمال توقف صادرات نفت عراق و همچنین مشکل ظرفیت پالایشگاه‌ها را از دیگر مسائلی دانست که کمک می‌کند بهای نفت تا سه ماهه دوم سال ۲۰۰۸ میلادی همچنان بالا بماند.

این درحالی است که وزیر اقتصاد فرانسه خبر داد که هفت کشور صنعتی جهان خواستار افزایش تولید نفت اوپک هستند.

خبرگزاری فرانسه افزود: «کریستین لاگارد» در کنفرانسی مطبوعاتی که پس از نشست هفت کشور صنعتی در واشنگتن برگزار شد، گفت: ما پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی را در خصوص افزایش تولید اوپک به میزان روزانه یک میلیون و ۸۰۰هزار بشکه تکرار می‌کنیم.

لاگارد این افزایش تولید را برای مقابله با افزایش تقاضای جهانی نفت، ضروری دانست.

کشورهای عضو اوپک، روزانه نزدیک به ۴۰ درصد نفت خام مورد نیاز جهان را تولید می‌کنند.