هوجین تائو در پست ریاست‌جمهوری ابقا شد

ایسنا - حزب کمونیست چین پس از تصویب اصلاحات مورد نظر رهبر این کشور و نیز الحاق متممی به منشور حزب کمونیست دال بر گنجاندن اهداف و برنامه‌های مدنظر هوجین تائو، به فعالیت کنگره خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هو جین تائو، رییس‌جمهور چین خبر اتمام فعالیت کنگره حزب حاکم کمونیست را در مراسم کوتاهی که به منظور پایان یافتن نشست مقامات ارشد این حزب برپا شده بود، اعلام کرد. بیش از ۲‌هزار و ۲۰۰‌تن از مقامات ارشد حزب کمونیست طی یک هفته گذشته در پکن گرد هم آمده بودند. خبرگزاری شینهوا گزارش داد: در آخرین روز فعالیت کنگره حزب کمونیست چین سه تن از قدرتمند‌ترین سیاستمداران این کشور نظیر زنگ کینگونگ، معاون رییس‌جمهور چین از سمت خود استعفا کردند.

شینهوا همچنین اعلام کرد: نام‌های زنگ کینگونگ ۶۸‌ساله، وو گوانزنگ ۶۹‌ساله، رییس کمیته انضباطی حزب کمونیست و نیز لو گان ۷۲‌ساله، رییس‌ اداره امنیتی این حزب در فهرست اعضای کمیته مرکزی حزب کمونیست که توسط نمایندگان کنگره در روز یکشنبه انتخاب شده‌اند، مشاهده نمی‌شد. به این ترتیب این سه سیاستمدار چینی نمی‌توانند به عنوان اعضای دائمی کمیته مرکزی حزب کمونیست، ارگان سیاسی ارشد این حزب که در حال حاضر ۹‌تن در آن عضویت دارند، مجددا انتخاب و منصوب شوند.

نخستین نشست این کمیته امروز برگزار خواهد شد و کمیته مرکزی حزب کمونیست صلاحیت اعضای کمیته دائمی را تایید خواهد کرد.

این در حالی است که کمیته مرکزی حزب کمونیست تقریبا مصمم بدان است تا هوجین تائوی ۶۴‌ساله را برای یک دوره دیگر به عنوان دبیر کل حزب کمونیست منصوب کند، اقدامی که راه را برای انتخاب مجدد وی به عنوان رییس‌جمهوری و رهبر ارتش چین توسط پارلمان این کشور هموار خواهد کرد.

از سوی دیگر انتظار می‌رود که ون جیابائو، نخست وزیر چین نیز موقعیت خود را در کمیته دائمی حزب کمونیست حفظ کند تا به این ترتیب این امکان برای وی فراهم شود تا در ماه مارس یعنی همزمان با برپایی نشست پارلمان چین بتواند برای یک دوره ۵‌ساله دیگر مقام نخست وزیری را تصاحب کند.

نمایندگان کنگره حزب کمونیست چین دیروز همچنین اصلاحیه الحاقی به منشور این حزب را دال بر در نظر گرفتن اهداف و برنامه‌های اقتصادی و توسعه مطروحه از سوی هوجین تائو مورد تصویب قرار دادند.

در همین حال خبرگزاری رویتر گزارش داد: کمونیست‌های چین با اعلام اینکه معاون رییس‌جمهور این کشور در آرایش جدید حزب کمونیست جایی ندارد به کنگره خود پایان دادند.

بر اساس اعلام خبرگزاری شینهوا زنگ کینگونگ، معاون رییس‌جمهور چین در فهرست اعضای جدید کمیته مرکزی حزب کمونیست شورایی متشکل از ۲۰۰‌عضو دائم قرار ندارد.

خروج زنگ از کمیته مرکزی حزب کمونیست به همراه کناره‌گیری دو تن دیگر از رهبران این حزب حاکی از آن است که هوجین تائو، رییس‌جمهور کنونی این کشور قادر است در سریع‌ترین زمان ممکن پس از پایان فعالیت کنگره حزب کمونیست جانشین مدنظرش را معرفی کند.

با این حال جیا گینگلین، ۶۷‌ساله از متحدان قدیمی هو جین تائو همچنان در کمیته مرکزی باقی است.

کنگره حزب کمونیست چین در حالی برگزار شد که برای نخستین بار هوجین تائو در خلال سخنرانی خود در افتتاحیه نشست از گسترش فساد اداری و اقتصادی در حزب کمونیست انتقاد کرد.