گروه بین‌الملل - وزرای اقتصاد هفت کشور صنعتی عضو گروه هفت در پایان نشست خود از چین خواستند تا شرایط افزایش سریع‌تر نرخ برابری یوآن را در برابر دیگر ارزهای جهان به خصوص دلار و یورو فراهم کند. ایالات متحده و چند شریک بزرگ تجاری چین از جمله ژاپن و اتحادیه اروپا چین را متهم می‌کنند که با پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ ارز خود عملا قدرت رقابت را از دیگر کشورها سلب کرده است.

وزرای اقتصاد گروه هفت در پایان نشست خود بر این نکته تاکید کردند که افزایش ارزش یوآن تنها راه کاهش کسری تجاری شرکای تجاری این کشور و رقابتی شدن بازار تجارت بین‌المللی است آنها همچنین خواستار اعمال فشار بیشتر به چین برای آزاد کردن بازار ارز خود شدند.

ایالات متحده در سال ۲۰۰۵ فشارهای خود به چین را آغاز کرد. از آن زمان تاکنون نرخ یوآن در برابر دلار ۱۰درصد افزایش یافته است. اما ایالات متحده ۴۰درصد افزایش را سطح قابل قبولی می‌داند. از ابتدای امسال کم‌کم فشارهای اتحادیه اروپا به چین نیز آغاز شد.

به عقیده کمیسیون بازرگانی اتحادیه اروپا روابط تجاری چین و اروپا به سطح وحشتناکی رسیده است که عملا حجم صادرات اروپا به چین را از سطح صادرات به سوئد کمتر کرده است.