گروه بین‌الملل- شاخص‌های سهام وال‌استریت در آخرین روز هفته و در سالگرد دوشنبه سیاه سال ۱۹۸۷ که امسال با نگرانی درباره کسادی اقتصادی و نیز افزایش قیمت نفت درهم آمیخته است، تنزل شدیدی یافت.

به گزارش رویتر از نیویورک، شاخص‌های سهام وال‌استریت در هفته‌ای که سراسر آکنده از اخبار منفی درباره جریان اقتصاد در ایالات متحده و نیز رکود قیمت نفت بود، بدترین نتایج را کسب کرد و نگرانی مقامات اقتصادی را دوچندان کرد، این در حالی است که چند هفته قبل جورج بوش از وضعیت امیدوارکننده اقتصاد سخن گفته بود. گزارش درآمد بسیاری از کمپانی‌های صنعتی به جز غول‌های تکنولوژی ناامیدکننده و نگران‌کننده بود.

بانک‌ها از جمله خسارت‌دیدگان و مغبونان اصلی بحران اخیر اعتبارات مالی بودند و گزارش ارزیابی اقتصاد آمریکا که در روز جمعه منتشر شد، تصویر خوبی از اقتصاد ایالات متحده ارائه نداد.

در این میان برخی از استراتژیست‌های بازار چنان سخن می‌گویند، گویی که اتفاق خاصی در بازار نیفتاده است.

آنی هیل استراتژیست موسسه سرمایه‌گذاری تراسکو معتقد است، طبیعی است که بازار در شرایطی که انتظاراتش در مورد درآمدها برآورده شده است، تنزل می‌کند. این لحظه تامل بازار است که البته با هزینه زیادی برای فعالان بازار همراه است. البته وی اضافه می‌کند که چنین شرایطی به دلیل اشتباه تحلیلگران وضعیت تحلیل‌هایشان پیش آمده است که نتوانسته تاثیر واقعی بحران اعتبارات و وام‌های sub-pirme را بر اقتصاد دقیق و درست ارزیابی کنند. به هر حال این اتفاق باعث نگرانی سرمایه‌گذاران هم درباره آهنگ رشد اقتصادی و هم درباره درآمد کمپانی هستند.

جهش قیمت نفت در روزهای اخیر یکی دیگر از دلیل تشنج و اضطراب بازار بوده است. قیمت نفت و عرض هفته اخیر از مرز ۹۰دلار برای هر بشکه گذشت و دیروز در نیویورک هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت پس از آنکه در اوایل صبح به ۷/۹۰دلار رسید در ساعات پایانی روز با ۸۷ سنت کاهش به ۲۰/۸۹ دلار برای هر بشکه رسید. افزایش قیمت نفت باعث نوسان ارزش سهام نفتی هم در وال استریت شد و گاه رونق گرفت اما با وجود ترقی قیمت نفت، شاخص سهام استاندارد اندپورز که در برگیرنده سهام کمپانی‌های نفتی است تحت تاثیر گزارش منفی درآمد موسسات تولیدی و اقتصادی خود کرد.

به این ترتیب دیروز در وال‌استریت شاخص سهام داوجونز در روزی حیرت‌انگیز و کم سابقه ۳۶۷ واحد یا ۵۶/۲واحد از دست داد و به واحد ۱۳۵۲۲ رسید. در واقع این پنجمین جلسه پیاپی تنزل داوجونز در هفته گذشته بود.

برای کل هفته داوجونز ۰۵/۴ درصد از دست داد که از ماه جولای تاکنون بهترین هفته داوجونز به شمار می‌رود. شاخص سهام استاندارد S&P در روز جمعه ۴۰ واحد یا ۵۶/۲درصد ضرر کرد و به واحد ۱۵۰۰ رسید. برای کل هفته ؟؟؟ ۹۲/۳درصد از دست داد. شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۷۴ واحد یا ۶۵/۲درصد ضرر کرد و به واحد ۲۷۲۵ رسید. برای کل هفته شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۸۷/۲درصد از دست داد. این در حالی است که کمپانی‌های تکنولوژی در این هفته که زیرمجموعه شاخص نزدک هستند، وضع بهترین نسبت به سایرین داشتند.

وال‌استریت در حالی هفته را به پایان برد که خبرهای نگران‌کننده اقتصادی قطعا بانک مرکزی ایالات متحده را به کاهش دگرباره نرخ بهره وا می‌دارد. کاهش نرخ بهره قطعا بر ارزش دلار تاثیر خواهد گذاشت که همچنان سیر نزولی می‌پیماید و هر چقدر ارزش دلار کاهش یابد، احتمال افزایش قیم نفت بالاتر می‌رود که در شرایط فعلی به عنوان عامل مهم منفی در اقتصاد عمل می‌کند و سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود.